کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای احیا تالاب هامون باید تشکیل شود

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای احیا تالاب هامون باید تشکیل شود
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کارگروه مشترک بین مسوولان ایران و افغانستان با هدف احیا تالاب هامون، کنترل و هدایت آب، مهار ریزگردها و تقویت اقتصاد منطقه باید تشکیل شود.
علی اوسط هاشمی در نشست کارگروه احیا تالاب هامون بر لزوم همکاریهای بین المللی برای احیا این تالاب، کنترل ریزگردها، صیانت از هوای پاک منطقه و جلوگیری از مهاجرت مردم از مناطق مسکونی و کشاورزی دو سوی مرز تاکید کرد.
وی همچنین همکاری دو جانبه ایران و افغانستان و استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی را برای کمک به برون رفت از وضعیت موجود در منطقه موثر دانست.
وی گفت: رفع موانع فیزیکی ورود آب به منطقه سیستان، لایروبی مسیرهای ورود، توزیع و هدایت آب و در نهایت تقسیم مساوی آب از دیگر راهکارهای حفظ کشاورزی منطقه سیستان بحساب می آید.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به توجه دولت برای بازگشت امید به شمال استان و رونق اقتصادی مردم افزود: دعوت از سرمایه گذاران برای ساخت کارخانه کاشی و سرامیک، پلاک کوبی دامهای منطقه و کمک به پروار بندی دام، سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای آبرسانی با لوله به مزارع و کمک 70 میلیارد ریالی برای تکمیل بیمارستان تخصصی شهرستان زابل از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در منطقه است.

هاشمی توزیع 35 هزار ماسک و 20 میلیارد ریال سبد کالا بین مردم، تامین یارانه علوفه برای دامهای منطقه و جمع آوری شنهای روان از سطح مزارع و مناطق مسکونی مردم را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای کمک به مردم سیستان عنوان کرد.

وی بر تکمیل آماده سازی انتقال آب با لوله به سه هزار هکتار از مزارع منطقه تا بهار سال 94 تاکید و حفظ حضور مردم در منطقه را از دغدغه های مهم مسوولان در شرایط فعلی دانست.

استاندار سیستان و بلوچستان از مدیران استانی خواست خدمت بی منت و تلاش برای حل مشکلات مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به آماده سازی طرح مدیریت جامع تالاب هامون گفت: این طرح با مشارکت سازمانهای بین المللی در حال انجام است.

سعید محمودی افزود: این طرح پس از آماده سازی و استفاده از نظرات مردم بومی، نهادهای دولتی و متخصصان دانشگاهی به منظور تصویب نهایی و تخصیص اعتبارات برای اجرایی کردن به سازمان محیط زیست کشور و دیگر نهادهای مرتبط ارجاع می شود.

هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی واقع در شمال سیستان و بلوچستان از حدود 16 سال پیش با قطع آب رودخانه مشترک هیرمند با خشکسالی رو به روست و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

با خشک شدن این تالاب بین المللی زیست حیات وحش بویژه پرندگان مهاجر و آبزیان به خطر افتاد و زیستگاه آنها نیز به نابودی کشیده شد.

افزون بر 100 هزار نفر از مردم حاشیه تالاب بین المللی هامون نیز که به کار صیادی، دامداری و کشاورزی مشغول بودند با مشکلات زیادی رو به رو شده و بسیاری از آنان به دلیل نبود اشتغال ناچار به مهاجرت شدند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید