ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید تا پایان اردیبهشت

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید تا پایان اردیبهشت
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: با هماهنگی و نظرخواهی از جامعه صیادی، زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید که ازنیمه دوم فروردین آغاز شده تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
مسعود بارانی اظهار کرد: این ممنوعیت در سال گذشته از اول اردیبهشت تا پایان خردادماه اعمال می شد که با توجه به تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی در سال جاری تغییر کرده است.
وی با اشاره به ارزش بالای ماهی حلوا سفید و صادرات و ارزآوری آن تصریح کرد: در راستای حفظ و حراست از ذخایر ماهی حلوا سفید اقدامات مهم و خوبی از سوی این اداره کل با مشارکت جامعه صیادی دردست انجام است.
بارانی از جمله این اقدامات ازایجاد و افزایش گشت های دریایی منظم برای کنترل صید گاه های حلوا سفید با مشارکت جامعه صیادی و تعاونی های صیادی نام برد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات هرمزگان مشارکت تعاونی ها و جامعه صیادی این استان را نشان دهنده درک خوب آنان از اهمیت حفظ و حراست ذخایر آبزیان دانست.

' ماهی حلوا سفید با نام علمی Pampus argenteus دارای ارزش غذایی بالایی است و مشتریان فراوانی در جهان دارد.

'دربین تمام ماهیان استانهای جنوبی کشور، حلوا سفید ممتازترین آنها معرفی شده زیرا علاوه بر گوشت بسیار لذیذی که دارداز ظاهر بسیار زیبا و ویژگی های خاصی نیز برخوردار است که در ماهیان دیگر دیده نمی شود.

مثلا ضایعات پاک کردن این ماهی در هر کیلو به صد گرم بیشتر نمی رسد در صورتی که ماهی های دیگر ضایعات بیشتری دارند طوریکه اگردو کیلو ماهی حلوا سفید یا به قول خوزستانی ها 'زبیدی' را تمیز کنید در نهایت یک کیلو هشتصد گرم از ماهی بطور مفید باقی می ماند حال اینکه در مورد ماهی های دیگر این ضایعات،بعضی اوقات تا پانصد گرم در هریک کیلوگرم نیز می رسد.

در توضیح اینکه چرابه حلوا سفید زبیدی گفته می شود آمده است: کلمه ی زبیدی به معنای برتر است و چون حلوا سفید بهترین و مرغوبترین و گران قیمت ترین ماهی آبهای جنوبی کشوراست ،جنوبی ها به ویژه خوزستانی به این ماهی زبیدی یا زبیده می گویند،یعنی 'برتر'.

در اخبار منتشره شیلات هرمزگان آمده است: رتبه اول صید استانهای ساحلی کشور با 190هزاراتن (38 درصد صید کشور) به این استان تعلق دارد.

' هرمزگان با 30 هزار صیاد دارای 22 بندر صیادی است که طی چند سال گذشته تاکنون 10 بندر آن به تعاونی های صیادی و بخش خصوصی واگذار شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید