«چغاخور»میزبان هزاران پرنده مهاجر

پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

«چغاخور»میزبان هزاران پرنده مهاجر
قرار گرفتن برف، سبزه، کوه های رنگی، مراتع پر گل، چشمه های جوشان، پرنده های مهاجر و زندگی روستایی در کنار تالاب چغاخور، این تالاب را به یکی از زیبا ترین تالاب های کشور تبدیل کرده است.
تالاب های استان چهارمحال و بختیاری از زیباترین تالاب های کشور به شمار می روند که در فصل بهار به واسطه زیبایی های خاص میزبان مسافران و گردشگران بسیاری هستند.
هم اکنون تالاب های این استان از تالاب چغاخور گرفته تا تالاب گندمان به زیباترین مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری تبدیل شده اند.
تالاب چغاخور در این میان با اهمیت و بزرگترین تالاب منطقه است. این تالاب به واسطه شرایط توپوگرافی خود زیباتر از تالاب های دیگر استان است و در جذب مسافر و گردشگر نیز رتبه بالاتر را به خود اختصاص داده است.
وجود پرنده های بسیاری بر روی سطح آب در کنار زیبایی های طبیعی منطقه منظره ای خارق العاده ایجاد کرده که چشم هر بیننده ای را به این زیبایی ها خیره می کند.

گونه های بی شمار گیاهی و تنوع زیست محیطی تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری موجب کوچ هزاران پرنده به این تالاب و توسعه اکوتوریسم منطقه و افزایش ورود گردشگران شده است.

این تالاب با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار است.
مساحت آبی این تالاب یک هزار و ۳۶۰ تا یک هزار و ۵۰۰ هکتار و عمق آبی آن شش متر مربع است.

این تالاب با ۵۸ گونه گیاهی و آبزی از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل تابستان حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی برای گردشگران تبدیل می شود.

پوشش گیاهی این تالاب از گونه های حاشیه ای، نم پسند و شناور و غوطه ور تشکیل شده که عمده ترین آنان بید، مرغ پگن، پتامژتون، پلیگونیوم و ساز است.

این تالاب با پشت نمای برف و ارتفاعات سبز رنگ جلوه های زیبایی در فصل بهار دارد. قرار داشتن در کنار کوهستان های زیبای منطقه و جوشان شدن چشمه های اطراف تالاب به زیبایی تالاب افزوده است.

هم اکنون ورود ۱۲۰ هزار پرنده مهاجر به تالاب های استان به ویژه تالاب چغاخور زیبایی این تالاب ها را به اوج خود رسانده است.

هیچ تالابی به زیبایی تالاب چغاخور نیست

یکی از مسافران استان اصفهان که به حاشیه تالاب چغاخور سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون از تالاب های بسیاری در سطح کشور بازدید کرده ام اما هیچ تالابی به زیبایی تالاب چغاخور تاکنون ندیده ام.

امیری گفت: این تالاب زیبایی خارق العاده ای دارد و قرار گرفتن در منطقه این تالاب آرامش به انسان می دهد.

وی افزود: وجود برف و سبزه و درختان سر سبز و کوهستان های رنگی در اطراف تالاب منطقه ای خارق العاده ایجاد کرده است که همه مسافران این منطقه را متحیر خود کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تالاب چغاخور هم اکنون به یکی از زیباترین تالاب های کشور تبدیل شده است، گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از مسیر های عبور پرندگان مهاجر است
شهرام احمدی با اشاره به ورود ۱۲۰ هزار پرنده مهاجر به سطح تالاب ها، بیان کرد: هم اکنون تالاب های استان به ویژه گندمان و چغاخور میزبان پرنده های مهاجر است و پرنده های مهاجر تا فصل سرما در این استان می مانند و از گیاهان کوچک آبزی سطح تالاب ها تغذیه می کنند.

وی افزود: هم اکنون اقدامات حفاظتی مهمی در راستای حفاظت از تالاب های استان مانند راه اندازی پاسگاه، انتقال هرز آب ها به سطح تالاب ها، مدیریت پسماند زباله در حاشیه تالاب ها و... انجام شده است.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر ورودی به تالاب های استان ۴۰ گونه هستند، بیان کرد: مهمترین گونه پرندگان مهاجر، کشیم، اردک سر سبز، اردک سر حنایی و خروس کولی و... است.

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پرندگان مهاجر در سطح تالاب های استان به ویژه چغاخور و گندمان در حال لانه گزینی و تخم گذاری هستند.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه مسافران و گردشگران تالاب های استان باید در راستای حفاظت از تالاب ها بکوشند، ادامه داد: گردشگران از ریختن زباله در حاشیه تالاب ها باید بپر هیزند چرا که زباله ها زندگی بسیاری از موجودات تالاب را، از پرندگان گرفته تا جانوران آبزی با خطر مواجه می کنند.
منیع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید