معرفی روش صید آبزیان خلیج فارس درسالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

معرفی روش صید آبزیان خلیج فارس درسالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی
نشست خبری معرفی کتاب «روش های صید آبزیان در آب های خلیج فارس و جزایر آن» با حضور مولف آن یعنی دکتر سحر جلیلی و مهندس قاسمی(مدیر کل سازمان انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی) امروز ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در آغاز این نشست جلیلی گفت :انگیزه من از نوشتن این کتاب کمبودی بود که در مباحث تاریخی و همچنین مباحث جانوری - صیادی احساس کردم و همین انگیزه ای شد برای انتشار این اثر مکتوب.

در ادامه جلیلی عنوان کرد: چهار چوب این کتاب براساس چهار کتاب نوشته شده است . خلیج چه تاریخی دارد، نام گذاری این خلیج ، تاریخ نام گذاری این خلیج و .. از جمله فصل های این کتاب محسوب می شود.
وی افزود : خلیج فارس از 10تا 12 هزار سال پیش محل سکونت انسانی بوده است که در حاشیه این سواحل قوم ایلامی ها در حال زندگی کردن بودند و اولین گسترش از زمان "داریوش اول " انجام گرفته است.

جلیلی خاطرنشان کرد: خلیج فارس سومین خلیج دنیاست و دلایل اهمیت خلیج فارس به " صیدو صیادی ، اسکله ، معادن و منابع ، ذخایر نفت و گاز، تنوع زیستی " است همچنین خلیج فارس از نظر زیست بوم ، ذخایر بوم در دنیا ثبت شده است .

این کارشناس تصریح کرد: خلیج فارس دارای جزایر متعددی نظیر" خارک ، لاوان ، قشم و کیش ، ...."است . جزیره خارک و لاوان از نظر معادن زیر زمین ،قشم و کیش از لحاظ تجاری و توریست دارای اهمیت است.همچنین خوزستان به دلیل منابع آبی " کوه رنگ ،کارون ، اروند ، کرخه ، بهمن شیر " یکی از تامین کننده منابع آبی خلیج فارس محسوب می شود.
سحر جلیلی در بخش بعدی این نشست توضیح داد: تنگه هرمز با وسعت 40کیلومتر یکی از چهار تنگه مهم دنیا حساب می شود و تنگه ی است که خلیج فارس و دریای عمان را به هم وصل می کند.

وی گفت : یکی از فصل های این کتاب درباره روش صید آبزیان مثل " گاو دریایی " که مخصوص سواحل شمالی ایران بوده است . این آبزیست بعد به سواحل جنوبی ایران کوچ کرده و به دلیل صیاد در حال انقراض است.

این کارشناس افزود: همچنین فصل بعدی این کتاب در مورد جمعیت انسانها و جمعیت صیادهای حاشیه کنار خلیج فارس مثل " خوزستان،هرمزگان،بوشهر،سیستان و بلوچستان است.

جلیلی در رابطه با بنادر مهم خلیج فارس و تشریح کرد : بنادر مهم خلیج فارس " بندرعباس،بندرمیناب،بندر جاسک،بندرسیری" است.حاشیه های کنار خلیج فارس مثل خوزستان از نظر نفت وگاز ،بوشهر پرورش میگو،هرمزگان پرورش صیادی ،سیستان بلوچستان صیادی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است .

وی ادامه داد: فصل دیگر این کتاب به چگونگی صید ماهی در خلیج فارس و بر میزان تناسب صید آن تمرکز شده است .

در پایان سحر جلیلی خاطرنشان کرد: به دلیل علاقه زیاد و رشته تحصیلاتم که شیلات بوده این کتاب را انتخاب و در این نمایشگاه حضور یافتم. برگزاری نمایشگاه بسیارعالی بوده واگر این نشست ها و معرفی کتابها در واحدها هم برگزار شود مخاطب بیشتری جذب خواهد کرد.

سالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی در بخش نهادها و سازمانهای نمایشگاه یعنی خیابان 27 قرار دارد و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب برای دسترسی آسان‌تر به سالن دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از درب متروی مصلا (‌اتوبان رسالت) ورودی شماره 18 وارد محوطه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شوند
منبع: ایسکانیوز

دیدگاه خود را بیان کنید