مساله تالاب هورالعظیم درون استان حل می شود

پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

مساله تالاب هورالعظیم درون استان حل می شود
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه مساله تالاب هورالعظیم باید در استان حل شود گفت:دولت همه اختیارات را به استان داده که مسایل را در خود استان حل کنیم.
عبدالحسن مقتدایی در نشست مشترک حفاظت محیط زیست با مدیران شرکت های نفتی و مناطق نفت خیز جنوب در خصوص تالاب هورالعظیم که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: بحث محیط زیست برای ما حیاتی است و در این راه هیچ تعارفی با کسی نداریم.
وی افزود: دفاع از حقوق مردم وظیفه اصلی مدیریت است و نباید در این زمینه تعللی صورت گیرد.
مقتدایی گفت: 17 سال پیش تصمیم گرفته شد که هر چه پساب و زه آب هست به تالاب شادگان منتقل شود که در همان زمان هم برخی تاکید میکردند که این کار نابودی محیط زیست را در پی دارد.

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت هماهنگی برای انجام بهتر کارها افزود: واقعیت این است که بهتر از این هم می توان کارها را انجام داد و ضرر کمتری را متوجه استان کرد.

وی بیان کرد: این را نیز می پذیریم که ارتباطات کاملا از هم گسیخته است و شاید بیشتر بجای تعامل با محیط زیست جنبه های حفاظتی خود را در نظر گرفته ایم.

استاندار خوزستان گفت: نباید به ازای چیزهایی که به دست می آوریم چیزهایی را از دست بدهیم و در تالاب هورالعظیم نخستین موضوع فرهنگ آن منطقه است که سخت است بخواهیم فرهنگ دیگری به آنها تحمیل کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه عدم ارتباط، مبادله اطلاعات و پیگیری، موضوعاتی هستند که ما را به اینجا می رساند، افزود: ما متعهدیم آنچه که در محیط زیست به هم زده ایم به شکل پیشین آن بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه قانون باید برای همه ملاک بوده و به درستی اجرا شود اظهار کرد: همانطور که نفت تعهداتی به برنامه توسعه و چشم انداز دارد، همین قانون نیز در سازمان محیط زیست وجود دارد.

مقتدایی ادامه داد: به دلیل نبود ارتباط همواره تعارض به وجود می آید و باید این تعارضات را از بین برد تا کارها به خوبی پیش برود زیرا با سنگربندی ها مشکل حل نمی شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: مسایل زیست محیطی در استان خوزستان در رودخانه ها، فاضلاب ها و جمع آوری و دفع زهکش های کشاورزی بسیار مهم است و نگرانی هایی ایجاد کرده است.

احمد سیاحی بیان کرد: در استان خوزستان پنج تالاب عمده و اساسی وجود دارد که هورالعظیم مهمترین آنها است و یک سوم آن در خاک ایران و دو سوم در خاک عراق است که اکوسیستم خاص خود را دارد.

وی افزود: موضوعات زیست محیطی در خوزستان باید به صورت ویژه دیده شود و انتظاراتی که در جهت ارائه برنامه وجود دارد، واکنش سریع در خصوص بحث ریزگردها است که می تواند بحث حق آبه تالاب ها باشد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد:برای حل مشکل تالاب هور العظیم باید تعامل بیشتری داشته باشیم.

وی گفت : در حالی که نفت برای ما مهم است محیط زیست نیز مهم است و برای حل مشکلات فعلی استان باید هر دو مقوله را در کنار هم ببینیم.

وی گفت: در بازدید استاندار از تالاب هورالعظیم همه موضوعات احصا شده و باید نوع نگاهمان را با محیط زیست بهتر کنیم.

سیاحی با بیان اینکه مساحت تالاب هورالعظیم 130 هزار هکتار در ایران است، یادآور شد: ارزش اقتصادی تالاب هورالعظیم حدود هفت هزار میلیارد تومان سالانه در هر هکتار است.

معاون استانداری خوزستان افزود: مردم منطقه غیر از ماهی بنی و گطان و ماهی های بومی منطقه ماهی دیگری مصرف نمی کردند و باید بتوانیم از ظرفیت آبی در جهت پر آب کردن تالاب استفاده کنیم و تالاب را به شکل قدیم آن بازگردانیم ضمن اینکه برداشت نفت در این منطقه با حفظ اکو سیستم منطقه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: توسعه های ناپایدار در استان خوزستان موجب شد که این استان به تدریج به استانی تبدیل شود که حل معضلات آن از توان دولت ها خارج شود.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: یکی از این معضلات بحث تالاب ها است که در حوزه هورالعظیم از اوایل دهه 80 که وزارت نفت وارد مسایل اکتشاف در تالاب هورالعظیم شد تالاب را با مشکل مواجه کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از تعهداتی که وزارت نفت در خصوص تالاب هور العظیم داده عملیاتی نشده است .

وی گفت: نخستین فعالیت میدان آزادگان جنوبی با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست با یک تعهد اجازه فعالیت پیدا کرد که در 19 بند ابلاغ شد و پس از آن طرح آزادگان شمالی در بازه دیگری از تالاب مطرح شد و نهایتا در سال 89 باز مجوز طرح آزادگان شمالی صادر و یک تعهدنامه همراه آن صادر شد.

لاهیجان زاده گفت: در این فعالیت ها حفاظت محیط زیست از باب تعامل وارد شد اما مسایل زیست محیطی در میادین از جمله هسته های زیست محیطی انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی و عدم رعایت ضوابط و اصول زیست محیطی رعایت نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: عدم رعایت اصول مدیریت و پایش، عدم تبادل آبی و قطع ارتباط تالاب بر اساس تاسیساتی که برای کار استفاده می کنند، ایجاد آلودگی در تالاب، تعریض جاده های آنتی برخلاف مجوز صادر شده از موارد منجر به تخریب های زیست محیطی در منطقه است.

لاهیجان زاده گفت: میدان نفتی یاران شمالی از جمله میادینی است که اگر از هر میدان 20 درصد گله مندی وجود داشته باشد از این میدان 80 درصد گله مندی وجود دارد زیرا باوجود همه مکاتبات و شکایات کار خود را ادامه می دهد و هیچ توجهی به قانون نمی کند.

وی بیان کرد: این میدان اولا مجوز فعالیت نداشت و از باب تعامل وارد کار شد و سپس جاده ای 13 کیلومتری احداث کردند که اصلا نیازی به وجود این جاده نبود که همین امر مشکلاتی در تالاب هورالعظیم بوجود آورد.

مدیرکل شیلات استان خوزستان نیز در این جلسه گفت: تالاب هورالعظیم مرکز ثقل اقتصادی از نظر شیلات و ماهیگیری و دامداری است که حداقل 20 هزار صیاد و دامدار در این تالاب مشغول به کار هستند و خصوصیات ویژه تالاب به آن ارزش بسیاری داده است.

رحیم مغینمی با بیان اینکه اتفاقاتی که در این تالاب رخ داد یک جنایت اکولوژیک است، افزود: استخراج نفت از اقیانوس ها و دریاها هم صورت می گیرد و اینکه از نیم متر آب بدون موج نتوانیم نفت استخراج کنیم و تالاب را خشک کنیم معنی ندارد.

مغینمی گفت: اجازه ورود آب از حوضچه ای به حوضچه دیگر بی معنی است و این نشان می دهد که بدون هیچ توجه و دلسوزی کار کردند و خیلی راحت هر چه خواستند جاده ساختند.

وی افزود: احیای هورالعظیم و استخراج نفت هیچ منافاتی با هم ندارد و با یک مشاهده عینی مشخص می شود که در تالاب هیچ تلاشی صورت نگرفته است.

مغینمی تاکید کرد: نفتی ها باید برنامه جامعی برای ترمیم خرابی های خود ارایه دهند و کاری کنند که آب در همه تالاب به راحتی گردش کند و این حوضچه بندی ها برداشته شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این جلسه اظهار کرد: ما به قیمت خراب کردن محیط زیست نمی خواهیم نفت استخراج کنیم اما بحثی که وجود دارد این است که ما نمی توانیم از یک طرف فشار را متحمل شویم که چرا عراقی ها بیشتر نفت استخراج می کنند و از یک طرف نیز چنانچه برخی ها می گویند میدانی به دستور استاندار پلمپ شود.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد افزود: شما اگر شعار محیط زیست را می دهید ما به آن عمل می کنیم؛ وقتی که این همه پساب نیشکر به تالاب وارد شد که از زهرمار بدتر است وزیر نفت دستور توقف آن را داد.

وی افزود: جاده های در منطقه تالاب جاده های زمان جنگ است که نمی توان به دلیل خراب بودن جاده هر روز در آن کشته داد، بنابراین آن را درست کردیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت:در میادین یاران جنوبی و شمالی به دلیل اینکه ارتش اجازه استفاده از جاده ها را نداد، اقدام به احداث جاده کردیم وگرنه ما علاقه ای به خاکبازی نداریم.

وی گفت: هرجای کشور که خاکی بلند می شود می گویند تالاب هورالعظیم و میدان نفتی یاران مقصر است.

حاجی حسین نژاد ادامه داد: ما هیچ مشکلی با برنامه ها نداریم و هرچه وظیفه ما است عمل می کنیم و اگر گفتند استخراج صورت نگیرد نیز این کار را ادامه نخواهیم داد، اما اینکه بهانه ای شود که وزارت نفت مورد هجمه قرار گیرد ما این را نمی پذیریم.

وی افزود: تالاب عراق خشک شده است و از آن دود بلند می شود، ما که هنوز دودی در تالاب تولید نکرده ایم اما آمادگی کامل داریم که هرگونه صلاح محیط زیست و مملکت است آن را عمل کنیم ضمن اینکه زیر بار حرف نامعقول هم نمی رویم.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید