ماهی قرمز از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری شود

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

ماهی قرمز از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری شود
مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه باله‌های ماهی باید به حالت ایستاده و صاف باشد نباید به صورت کج و یا خوابیده باشد، درباره خرید ماهی قرمز، گفت: بهتر است ماهی قرمز از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری شود
از آیین‌هایی که در عید نوروز مورد توجه ما ایرانیان است چیدن سفره هفت‌سین است که ما ایرانیان هر کجا که باشیم این کهن آیین ماندگار را فراموش نمی‌کنیم و با چیدن سفره هفت‌سین و زمزمه دعای یا مقلب القلوب... به استقبال عید نوروز می‌رویم.
ماهی قرمز یکی از تزئینات سفره هفت‌سین است که ایرانیان آن را نماد حرکت، شادی، نشاط و زیبایی می‌دانند.
سیدحسن رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با اشاره به اینکه بحث سلامت ماهیان قرمز شامل بخش‌های شناخت ماهی سالم، شرایط خرید و انتقال آن، غذادهی به ماهی و اطلاعات درباره نگهداری و تغذیه ماهی است، گفت: در بحث شناخت، ماهی باید دارای تحرک و شنای طبیعی باشد به روی شکم شنا کردن و دور زدن و به پهلو شنا کردن نشانه بیماری و غیرسالم بودن ماهی است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه ماهی سالم باید دارای پوستی شفاف و همچنین دارای زخم نباید باشد، اضافه کرد: کم‌رنگی در ماهی قرمز نشانه این است که این حیوان از سلامت کامل برخوردار نیست.

رضوانی با بیان اینکه باله‌های ماهی باید به حالت ایستاده و صاف باشد نباید به صورت کج و یا خوابیده باشد، درباره خرید ماهی قرمز، عنوان کرد: بهتر است ماهی قرمز از مراکز معتبر و بهداشتی خریداری شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: هنگام انتقال ماهی از مرکز خرید به منزل حداکثر به مدت دو ساعت ماهی در داخل کیسه‌های پلاستیکی نگهداری شود و حجم این کیسه به‌گونه‌ای باشد که یک سوم آن آب باشد تا ماهی بتواند اکسیژن مورد نیاز خود را به داخل آب انتقال دهد.

رضوانی ادامه داد: شرایط نگهداری 24 تا 48 ساعت قبل از خریداری ماهی قرمز آب را در ظروف مناسب نگهداری ماهی بریزید با این کار هم کلر آب از بین برود و هم شرایط و دمای آب مناسب شود.

وی با بیان اینکه دمای مناسب برای نگهداری ماهی قرمز بین 20 تا 25 درجه است، گفت: بهتر است قبل از تعویض آب برای همسان‌سازی دمای آب را در ظرفی دیگر نگهداری کرد.

رضوانی با اشاره به اینکه آب ظرف نگهداری باید هر دو سه روز تعویض شود، افزود: پس از تعویض آب ماهی بهتر است ظرف نگهداری ماهی را با 30 گرم نمک طعام در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه شست‌وشو شود که این امر سبب جلوگیری از رسوب در ظرف‌های نگهداری ماهی می‌شود.

این مسئول گفت: هنگام فروش ماهی شاهد فروش حیواناتی از جمله حلزون سیبی و لاک‌پشت گوش قرمز هستیم که این حیوانات سبب انتقال بیماری پوستی به انسان به‌‌ویژه کودکان می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان داشت: لازم است کودکان پس از هر بار دست زدن به ظرف ماهی دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند.

مدیرکل شیلات مازندران نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به اینکه در انتخاب ماهی قرمز بهتر است ماهی کوچک‌تر انتخاب شود، گفت: ماهی قرمزی خریداری شود که دارای فلس شفاف و براق باشد و از خرید ماهی قرمز دارای افتادگی فلس و شکم متورم پرهیز شود.

حسن حبیب‌نژاد با اعلام اینکه به‌ازای هر ماهی باید از یک لیتر آب استفاده شود، ادامه داد: همچنین برای نگهداری ماهی از ظروف دارای دهانه گشاد استفاده شود.

وی یادآور شد: هر 24 تا 48 ساعت آب ماهی تعویض شود و حداقل هر دو یا سه روز یک‌بار غذای ماهی داده شود.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه ماهی قرمز، ماهی گرمابی است، می‌تواند دمای آب تا 25 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا ماهی قرمز به طبیعت بازگردانده شود که این مهم وظیفه اصلی محسوب می‌شود
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید