صادرات 456 کيلوگرم خاويار پرورشي از مازندران

چهار‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

صادرات 456 کيلوگرم خاويار پرورشي از مازندران
مدیر کل شیلات استان مازندران از صدور 456 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری این استان خبر داد.
حسن حبیب نژاد گفت : در مجموع هشت هزار و 500 تن انواع محصولات شیلاتی در سال گذشته از استان مازندران صادر شده است.
مدیرکل اداره شیلات استان مازندران یادآور شد: ارزش صادراتی این محصولات بیش از 35 میلیون دلار در سال گذشته برآور شده است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا سال 1404 به تولید سالانه 100 تن خاویار پرورشی و چهار هزار تن گوشت خواهیم رسید.
حبیب نژاد افزود : شیلات ایران پارسال 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در رودخانه های استان رهاسازی کرد.
حبیب نژاد، ادامه داد: همچنین در دومین سال متوالی 10 رودخانه استان شیل گذاری شد تا
برای تکثیر طبیعی ماهی سفید اقدام شود.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران تصریح کرد: با این اقدام قرار است 12 میلیون قطعه بچه ماهی سفید تکثیر و در رودخانه های استان رهاسازی شود.
حبیب نژاد گفت : بیش از 95 درصد ماهیان دریای خزر به منظور تکثیر و تخم ریزی به رودخانه های دارای آب شیرین مهاجرت و پس از یافتن یک محیط آرام و امن به روش طبیعی تخم ریزی می کند و سپس به دریا بازمی گردد.
وی در ادامه به جدیت شیلات استان مازندران در تکثیر و پرورش ماهیان خاویار به منظور استحصال خاویار پرورشی اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون در نقاط مختلف ساحلی استان مازندران، چهار مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارد.
به گفته این مقام مسئول در استان مازندران ، یکی از این مراکز تکثیر و پرورش به تنهایی سالانه 30 تن خاویار و دو هزار تن گوشت تولید می کند.
حبیب نژاد ادامه داد: با برنامه ریزی بر اساس سند جامع توسعه شیلات مازندران که بر مبنای چشم انداز 1404 تنظیم شده است ، صید ماهیان استخوانی و کلیکا تا سال 1404 به حدود 28 هزار تن خواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و وجود منابع آبی،یکی از مناطق مستعد پرورش ماهیان گرمابی است، اظهار داشت: این استان از جایگاه ویژه ای در تولید کپور ماهیان کشور برخوردار است.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران تاکید کرد: مازندران با تولید بیش از 49 هزار تن انواع کپور ماهیان ، رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی را در کشور به خود اختصاص داده است و 25 درصد تولید ماهیان گرمابی را در اختیار دارد.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید