استفاده از آب چاه کشاورزی برای آبزی پروری مجاز است

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

استفاده از آب چاه کشاورزی برای آبزی پروری مجاز است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: استفاده از آب چاه های کشاورزی برای آبزی پروری در ساعات و ماه های آب دهی چاه، مجاز است.
محمود صیادبورانی افزود: صنعت آبزی پروری از فعالیت های شاخص اقتصادی بخش کشاورزی است که با انجام این فعالیت می توان از کشت تک محصولی جلوگیری و به عنوان محصولی برای تنوع کشت از آن بهره گرفت.
وی یادآورشد: استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور ذخیره کردن آب برای فعالیت های کشاورزی در کنار چاه های آب احداث می شوند که با تمهیداتی در مهندسی این استخرها برای پرورش ماهی قابل استفاده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در این سیستم آب قبل از اینکه وارد زمین های کشاورزی شود در این استخرها برای پرورش ماهی استفاده می شود که به این استخرها، استخرهای دو منظوره کشاورزی گفته می شود.

صیادبورانی با بیان اینکه با توجه به فصلی بودن فعالیت های کشاورزی، این سیستم با محدودیت زمان دسترسی به آب مواجه است، خاطرنشان کرد: حداکثر دوره پرورش آبزیان در استخرهای دو منظوره پنج تا شش ماه در سال است که باید بچه ماهیان با وزن بالا در این استخرها رها سازی شود.

وی، استفاده بهینه از آب کشاورزی و کمک به اقتصاد خانوار کشاورزان را از مهمترین مزایای مزارع دو منظوره بیان کرد.

صیاد بورانی با اشاره به استفاده بهینه از آب کشاورزی در مزارع دو منظوره آبزی پروری اظهارکرد: استخرهای ذخیره که در آن ماهی پرورش داده می شود، کود ملایمی را برای زمین های کشاورزی تامین می کنند و طبق برآورد انجام شده حدود 150 کیلوگرم به ازای هر تن تولید ماهیان سردآبی در مصرف کودهای فسفاته و نیتراته صرفه جویی می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: حدود 20درصد از تولید قزل آلای رنگین کمان کشور در سال 1392 از این سیستم تولید شد و استان های مازندران، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی پنج استان برتر تولید کننده در پرورش ماهیان سردآبی در استخرهای دو منظوره هستند.

صیادبورانی تاکید کرد: در استان زنجان از 410 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی 269 مزرعه مختص استخرهای دو منظوره کشاورزی است.

وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با شرکت آب منطقه ای زنجان در محدوده آب دهی چاه ها، آبزی پروری برای متقاضیان امکان پذیر است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: استان زنجان با داشتن 16 هزار و 814 حلقه چاه با حجم آب دهی بیش از 937 میلیون متر مکعب علاوه بر پتانسیل تولید حداقل 15 هزار تن انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی، با تبدیل این پتانسیل بالقوه به بالفعل دو هزار و 250 تن نیز کود ارگانیک تولید می شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید