مجوز پرورش ماهی در قفس در سواحل مازندران برای ماهیان بومی است

یک‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

مجوز پرورش ماهی در قفس در سواحل مازندران برای ماهیان بومی است
مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه حفظ مقولات زیست محیطی دریای خزر مهمتر از تولید ، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد صیادان است، گفت: مجوز پرورش ماهی در قفس در سواحل مازندران فقط برای ماهیان بومی است.
حسن حبیب نژاد با بیان اینکه اعتقاد داریم ما می توانیم پرورش ماهی در قفس را برای ماهیان سفید، کپور ، ماهی خاویاری و آزاد که بومی این دریاچه بزرگ هستند را ترویج بدهیم، تصریح کرد: ظرفیت دریای خزر بالا است و باید استفاده شود.
وی با تاکید بر این نکته که ایجاد اشتغال و درآمد از محل صیادی و شیلاتی با حفظ زیست بوم دریای خزر باید باشد، ادامه داد: شیلات با این نگاه که گونه های بومی دریای خزر باید پرورش داده شوند مجوز صادر کرده است.
وی در پاسخ به ادعای محیط زیست که هنوز طرحی از وضعیت پرورش ماهیان غیر بومی در قالب طرح پرورش ماهی در قفس ارایه نشده است، بیان داشت:از آنجاییکه سه نقطه از سواحل دریای خزر در مازندران به صورت پایلوت مربوط به پرورش قزل آلا است ، هنوز نتیجه این طرح در حال اجر بدست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی قزل آلا در استان مازندران قدمت 40 ساله دارد و در سرشاخه های رودخانه های مازندران در حال پرورش است، ادامه داد: اجرای پرورش ماهی قزل آلا در قفس در دریای خزر به صورت آزمایشی در حال انجام است که به دلیل اینکه هنوز در حال جمع بندی هستیم و نتیجه پایلوت آن نیامده است ، نمی توان اظهار نظر کرد.

به گزارش ایرنا دکتر ناصر مهردادی مدیر کل محیط زیست مازندران همزمان با آغاز هفته محیط زیست ،پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر مازندران را فشار مضاعف برمحیط زیست دانست.

وی اعلام کرد که که هر گونه پرورش ماهیان غیر بومی در قالب طرح پرورش ماهی در قفس در دریای خزر ممنوع است.

وی با بیان اینکه در حالی که فشار برای انجام استفاده از دریای خزر بدون رعایت زیست محیط زیاد است،تصریح کرد: این دستگاه حاکمیتی زیر بار این مسایل نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه چندین بار محیط زیست مازندران تقاضای ارزیابی فنی و علمی طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر را کرده، گفت: هنوز این ارزیابی علمی به محیط زیست ارایه نشده است.

مهردادی اظهار کرد: نگاه محیط زیست نسبت به توسعه مثبت و منش آن تعامل با دستگاه های اجرایی است ، اما نگرانی های زیست محیطی در استان نیز وجود دارد که باید کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، نخستین طرح پرورش ماهی در قفس دریای مازندران با حدود 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده و در اجرای آن 16 قفس در فاصله حدود سه کیلومتری محدوده ساحلی واقع در منطقه شریعت آباد نوشهر با ظرفیت حدود 500 تن در سال برای پرورش انواع گونه های آبزی از جمله ماهی آزاد، سفید و خاویاری در نظرگرفته شده است.

مازندران 338 کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد که سالانه 55 شرکت تعاونی صیادی پره بیش از هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی کفال، سفید و کپور را از این دریا استحصال می کنند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید