جای خالی صنایع شیلاتی در استان کرمانشاه احساس می شود

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

جای خالی صنایع شیلاتی در استان کرمانشاه احساس می شود
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: با اینکه در زمره ی تولیدکنندگان برتر محصولات آبزیان در کشور هستیم ولی جای خالی صنایع شیلاتی در این استان احساس می شود.
دکتر حسین نوروزی افزود: شاید نبود بازاریابی مناسب و یا پافشاری نکردن برای ترویج مصرف آبزیان موجب شده که از داشتن صنایع تبدیلی و شیلاتی در استان محروم بمانیم.
وی با تاکید براینکه باید زمینه ای برای سرمایه گذاری و ایجاد صنایع شیلاتی در استان فراهم شود ادامه داد: در سال های گذشته تعدادی از سرمایه گذاران در بخش صنعت شیلات در استان فعالیت کردند ولی به دلیل عدم استقبال عمومی با نتیجه مطلوبی مواجه نشدند.
به گفته نوروزی، با توجه به نیروی بالای دانش آموخته گان شیلات امید است استان در بخش صنایع شیلاتی فعال شود چنانچه بخشی از ظرفیت تولید محصولات غیرخوراکی آبزیان نیز در این استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه در زمره ی استان های تراز اول غیرساحلی در بحث پرورش آبزیان است افزود: سالانه نزدیک به دو هزار تن محصولات در ارتباط با آبزیان از کرمانشاه به کشور عراق صادر می شود.

** تولید سالانه 13 تن میگوی آب شیرین در قصرشیرین

این استاد دانشگاه مصرف سرانه آبزیان در استان کرمانشاه را در مرز هفت کیلوگرم اعلام کرد و گفت: اکنون کارشناسان و دانش آموخته گان شیلات در شهرستان قصرشیرین توانسته اند در زمینه تولید میگوی آب شیرین به خوبی فعالیت کنند.

وی آمار تولید سالانه میگو در استان را 13 تن عنوان کرد و ادامه داد: دو اقلیم اصلی آبزی پروری همانند آبزیان گرمابی و سردابی در استان وجود دارد.

** سودآوری بالا و پرورش ماهیان زینتی در کرمانشاه

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، در سال های اخیر پرورش گونه های زینتی و آکواریومی توسط دانشجویان و دانش آموخته گان دانشگاهی توسعه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: پرورش این آبزیان حتی در فضایی اندک میسر بوده و می تواند منجر به گردش مالی بالا و سودآوری برای تولید کننده شود.

مجموع تولید آبزیان استان کرمانشاه در سال گذشته 11 هزار و 793 تن بود و مجموع تولیدات سال 92 نیز 14 هزار و 422 تن بوده است.

پیش بینی می شود امسال 18 هزار و 100 تن انواع آبزیان در استان کرمانشاه تولید شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید