تولید آبزیان در زنجان با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی

یک‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

تولید آبزیان در زنجان با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: اقتصاد مقاومتی، معمولا در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده کشوری که منفعل نیست، قرار می گیرد و تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در این استان در راستای تحقق این اقتصاد برنامه ریزی شده است.
محمود صیاد بورانی افزود: یکی عرصه هایی که به خصوص در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی است و با توجه به این موضوع، کشور نیازمند نوآوری، نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است.
وی یادآورشد: بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدود کردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.

صیادبورانی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی درصدد مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است که باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، مردمی سازی اقتصاد، ارتقا مقاومت اقتصادی دربرابر تحریم ها، خلاصی از وابستگی به درآمد نفت، مصداق خود اتکایی، نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی را از مهم ترین اهداف تحقق این اقتصاد برشمرد.

صیادبورانی، شناسایی نقاط ضعف کشور در اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به نقاط قوت را از الزامات کشور در رسیدن به جایگاه واقعی خود در عرصه جهانی بیان کرد و افزود: برای تحقق این موضوع باید همکاری نزدیکی میان دولت و مردم انجام شود.

وی، نقطه شروع اقتصاد مقاومتی را سیاست گذاری برای اصلاح الگوی مصرف دانست و اظهارکرد: مصرف، تولید را جهت می دهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کند.

صیاد بورانی خاطرنشان کرد: رونق تولید داخلی و کاهش وارداتی که می تواند به افول، کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان تر می شود و البته باید به گونه ای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک از راهکارهای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: افزایش واردات دانش فنی، خطوط تولید و ماشین آلات در ازای کاهش واردات کالاهای مصرفی با توجه به اهمیت این نوع معاملات در عصر اطلاعات، همزمان با تولید علم و تولید دانش فنی و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی است.

صیادبورانی تاکید کرد: با مطالعه پتانسیل های آبزی پروری استان زنجان، تلاش برای ارتقا دانش شیلاتی کارشناسان و بهره برداران با اجرای انواع طرح های اقتصادی آبزی پروری با مصالح بومی آبزیان مورد نیاز این استان طی سال های اخیر تامین شده است.

وی ادامه داد: مازاد نیاز استان زنجان در پرورش انواع آبزیان به استان های همجوار و تهران صادر می شود تا از این طریق با اشتغالزایی، کمک به ثبات قیمت ها، تامین عمده نهاده های مورد نیاز بخش و ارتقا دانش فنی بتوان در زمینه جایگزینی این پروتئین با سایر پروتئین های حیوانی که نیاز به واردات مواد اولیه دارند، برنامه ریزی لازم را برای اقتصاد مقاومتی انجام داد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید