گردش مالی شیلات قشم به 57 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد

پنج‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

گردش مالی شیلات قشم به 57 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: گردش مالی شیلات قشم بر اساس برنامه ششم توسعه، به 57 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد و می تواند 33 درصد از تولید ناخالص داخلی جزیره را به بهترین شکل تامین کند.
حمیدرضا مومنی در آیین تجلیل از صنعتگران نمونه قشم، افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شده 200 هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس تولید شود که سهم استان هرمزگان در این زمینه 60 درصد و به عبارتی 120 هزار تن است.
وی، با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی ها، 70 درصد از سهم استان در این زمینه در جزیره قشم تولید می شود، گفت: اگر این میزان که معادل پرورش 84 هزار تن ماهی است؛ به درستی مدیریت شود بیش از هفت هزار شغل ایجاد می شود.
مومنی با تبیین رویکردهای منطقه آزاد قشم در جذب سرمایه گذاران، تاکید کرد: چهار مولفه اصلی توان تامین اعتبار کافی برای اجرا و پیشبرد طرح ها، داشتن اهلیت و توانمندی های فنی و تخصصی، کسب مجوزهای لازم از دستگاه های متولی و اجرای طرح ها در زمان بندی تعیین شده از جمله مولفه هایی است که در انتخاب و جذب سرمایه گذاران جدید مورد توجه قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که سرمایه گذاران در مدتی کوتاهتر از زمان تعیین شده طرح های خود را پیش ببرند، بخشی از عوارض دریافت شده، به سرمایه گذاران بازگردانده می شود.
مومنی ادامه داد: همچنین سرمایه گذارانی که توانمندی آنها توسط کارشناسان سازمان منطقه آزاد تایید می شود باید بخشی از مبلغ سرمایه گذاری خود را به عنوان تضمین اجرای طرح به حساب این سازمان واریز کنند.
وی یادآوری کرد: متاسفانه در گذشته بسیاری از افراد با هدف خرید زمین تحت عناوینی همچون سرمایه گذار وارد این جزیره شده اند و این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه های بسیار سنگین بلیط هواپیما به سازمان، عرصه را برای کسانی که می خواهند به صورت واقعی وارد عرصه کار و فعالیت شوند نیز تنگ می کرد.
مومنی با بیان اینکه یکی از مولفه های اصلی کار در مناطق آزاد افزایش امینت سرمایه گذاری است، اظهار کرد: برخی اقدام ها در گذشته موجب خدشه دار شدن امنیت سرمایه گذاری در این جزیره شده است و باید با اجرای رویکردهای جدید به بهبود شرایط پیش آمده پرداخت.
وی با بیان اینکه دولت ها وظایف خود را در تامین زیرساخت های مناطق آزاد به خوبی انجام نداده اند، گفت: این موضوع موجب توسعه رویکردهایی همچون فروش زمین به عنوان یکی از منابع درآمدی در مناطق آزاد شده است.
مومنی تاکید کرد: نباید فروش زمین به یکی از درآمدهای سازمان منطقه آزاد قشم تبدیل شود بلکه باید اینگونه اقدام ها در راستای تحقق اهداف حاکمیتی صورت گیرد.
وی گفت: در چارچوب های جدید، زمین های هر منطقه باید بر اساس مولفه ها و مزیت ها مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته و سپس به صورت مشارکت به سرمایه گذاران واقعی واگذار شود.
مومنی ادامه داد: در اجرای این رویکرد باید قیمت اراضی بر اساس طرح توجیهی و نقش آن در قیمت تمام شده کالای نهایی ارزیابی شود و نمی توان یک سیاست قالب را در تمامی صنایع و عرصه های اقتصادی پیاده کرد.

* طرح جامع قشم مصوب و وظایف حاکمیتی مشخص می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یکی از اشکلات ساختاری مناطق آزاد کشور را نبود طرح جامع مصوب دانست و گفت: برای شتاب گیری روند توسعه منطقه طرح جامع قشم مصوب و وظایف حاکمیتی به دقت مشخص می شود.
وی ادامه داد: به طور قطع اگر طرح جامعی تدوین شود، مدیران کمتر سلیقه ای عمل می کنند و این موضوع می تواند به پیشبرد کارها بر اساس چارچوب های تعریف شده کمک شایانی کند.
مومنی تهیه و تدوین این طرح را یکی از چالش های جدی منطقه آزاد قشم اعلام و اضافه کرد: تا پایان شهریور ماه امسال طرح جامع منطقه آزاد قشم تهیه و برای تصویب به شورای عالی مناطق آزاد ارایه می شود تا به عنوان یک نقشه راه برای تحقق اهداف و برنامه های تعریف شده مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه این سازمان باید از فرایند اجرای کارها خارج شده و وارد مرحله نظارت و انجام وظایف حاکمیتی شود، افزود: باید در مرحله اجرا، زیرساخت های قشم تامین و از طرف دیگر برنامه ریزی ها و نظارت ها توسعه یابد.
وی ادامه داد: در صورت تحقق این شرایط است که بخش خصوصی نیز می تواند بر اساس توافقات انجام شده به تولید اقتصادی، توسعه برنامه ها، سازماندهی صادرات، ارتقاء کیفیت، شناسایی بازارهای هدف و گسترش تبلیغات بپردازد.
مومنی تاکید کرد: باید مشخص شود که بخش خصوصی با چه اهداف و مکانیزیمی وارد عرصه عمل می شود و این موضوع می تواند توان مسوولان امر در ارزیابی برنامه های بخش خصوصی و عملکردهای سازمان منطقه آزاد را آسان کند.
وی ادامه داد: در این بین انتظار می رود بخش دولت نیز بر اساس وظایف حاکمیتی خود در بخش سخت افزاری زیرساخت های مورد نیاز مناطق آزاد را تامین و در بخش نرم افزاری قوانین و جاذبه های اقتصادی لازم برای جذب سرمایه گذاران را تصویب کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بر اساس بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، توسعه سرمایه گذاری، آسان سازی و شتاب دهی قوانین و مقررات، پرورش نیروی انسانی متخصص و تولید صادرات محور، اولویت های اصلی این سازمان را تشکیل داده اند.

* مشکلات تامین آب آشامیدنی جزیره قشم فراتر از مرحله تولید است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حل مشکل آب آشامیدنی مردم قشم اولویت نخست این سازمان در سه ماه گذشته بود، گفت: تا دیروز تصور می شد که مشکل آب قشم فقط محدود به بخش تولید است و می توان با افزایش تولید مشکلات را حل کرد؛ اما امروز مشخص شده که مشکلات بسیار فراتر از این مرحله است.
وی ادامه داد: خط لوله ای که 15 سال پیش در جزیره قشم ایجاد شده کارکرد خود را از دست داده و اگر بخواهیم این خط لوله را بار دیگر اجرا کنیم نزدیک به 30 برابر اعتبارات طرح اولیه آن زمان، باید هزینه کرد.
مومنی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده در ماه های گذشته، نیروگاه تولید آب و برق قشم مپنا، توانایی تولید 18 هزار مترمکعب آب آشامیدنی و 50 مگاوات برق را دارد اما خط لوله انتقال آب جزیره توانایی انتقال آب تولید شده به روستاها را ندارد.
وی گفت: در روزهای گذشته آبی که با مشکلات فراوان تولید و به خط لوله انتقال آب جزیره تزریق شد، موجب دو مورد ترکیدگی شده و در چهار نقطه نیز شاهد نشتی آب هستیم.

* باید آماده شرایط پس از توافق با 1+5 باشیم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اظهار امیدواری نسبت به کسب نتایج مثبت در مذاکرات هسته ای بر اساس منافع ملی و حفظ عزت و کرامت ملت ایران، گفت: باید از هر جهت آماده شرایط پس از این توافق و ورود به بازارهای جهانی باشیم.
مومنی تاکید کرد: به طور قطع از زمان تصویب مصوبات 1+5 تا زمان اجرای آنها، بازه زمانی وجود دارد که باید در آن مقطع خود را به سرعت بروز رسانی کرده و اولویت ها و برنامه های خود را مشخص و تدوین کنیم.
وی اضافه کرد: در این مدت زمان حساس، نقش بخش خصوصی در پیشبرد سریع تر برنامه ها بسیار کلیدی است و باید همکاری مستمر و نزدیکی با مسوولان سازمان منطقه آزاد داشته باشند.
مومنی تاکید کرد: توافق در مذاکرات 1+5 فرصتی بزرگ در حوزه توسعه است و ما نمی توانیم بدون مشارکت بخش خصوصی آن را به تنهایی مدیریت کنیم و در این عرصه باید کارگروهی مشارکت تشکیل شود.

* کشاورزی قشم با رویکردهای صنعتی توسعه یابد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تبیین برنامه های این سازمان در حوزه کشاورزی، گفت: باید این بخش با رونق پیشین اما با رویکردهای صنعتی توسعه یابد.
مومنی اضافه کرد: با توجه به اینکه جزیره قشم از نعمت نزولات آسمانی بهره چندانی نمی برد، می توان با توسعه کشاورزی صنعتی و تولید آب ارزان قیمت کشاورزی، توسعه این حوزه را شتاب بخشید.

* تجارت جزیره قشم صنعتی نیست
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حوزه تجارت این منطقه بدون در نظر گرفتن مولفه های صنعتی شدن، توسعه یافته است، گفت: در سالیان گذشته شاهد تحولی در این عرصه نبوده ایم و اگر تا دیروز اجناس در بازار فروخته می شد، امروز این فرایند در فروشگاه های بزرگ صورت می گیرد.
وی، نبود تعقل و برند سازی را از جمله اشکلات حوزه تجارت جزیره قشم ارزیابی و اضافه کرد: در این حوزه تجار به دنبال کسب سهم بیشتر بازارها نبوده اند و باید این رویکرد تغییر یابد.
وی گفت: با هدف شتاب گیری روند توسعه اقتصادی این جزیره حداکثر تا دو ماه آتی مرحله نخست طرح پنجره واحد اجرا می شود و سرمایه گذاران می توانند بدون حضور در این منطقه اقدام های همچون دریافت پروانه و مجوزهای لازم برای فعالیت های اقتصادی را از این طریق دریافت کنند.
در پایان این آیین، 25 تن از صنعتگران برتر جزیره قشم به همراه محمدرضا عطا آبادی مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، حسن سعیدی مدیرکل گمرک ایران و محمد پرورش مدیر شیلات شهرستان قشم با اهدای لوح و تندیس تجلیل شدند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید