تلاش برای تولید قزل‌آلای SPF‌

چهار‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

تلاش برای تولید قزل‌آلای SPF‌
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران با اعلام پایان فاز اول طرح کلان ملی تولید میگوی عاری از بیماری، از اجرای فاز دوم این طرح برای تولید میگوی مقاوم به بیماری از نیمه دوم سال جاری خبر دا
دکتر محمد پور کاظمی اجرای پروژه میگوی SPF (میگوی عاری از بیماری) را از طرح‌های تحقیقاتی این موسسه ذکر کرد و افزود: این طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری بوشهر به عنوان طرح کلان ملی در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار گرفت که در حال حاضر فاز اول آن به پایان رسیده است.
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه در فاز اول طرح، چندین هزار مولد میگوی عاری از بیماری تولید شده است، خاطرنشان کرد: با این موفقیت ایران در میان پنج کشور دارنده دانش فنی تولید میگوی عاری از بیماری قرار گرفته است.

وی از آغاز فاز دوم این طرح از نیمه دوم سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در فاز دوم اقدام به اصلاح نژاد میگو و رسیدن از میگوی عاری از بیماری به تولید میگوی مقاوم به بیماری خواهد شد.

پورکاظمی اعتبارات اجرای فاز دوم را 60 میلیارد تومان دانست و ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در اجرای کامل این طرح از برنامه‌های این طرح کلان است و در صورتی که بخش خصوصی تمایل داشته باشد، می‌تواند در تکمیل فرآیند تولید میگوی مقاوم به بیماری با سرمایه گذاری و مشارکت خود در این طرح عظیم مشارکت داشته باشد.

به گفته وی اجرای این طرح می‌تواند نقش موثری در توسعه میان مدت صنعت میگوی کشور در راستای تحقق و دستیابی به تولید 100 هزار تنی میگو ایفا کند و به پرورش دهندگان اطمینان کافی در زمینه پایداری تولید دهد.

تولید قزل آلای SPF

پور کاظمی همچنین با بیان اینکه طرح تولید قزل آلای SPF‌ در دستور کار این موسسه تحقیقاتی قرار دارد، افزود: در سال‌های اخیر ورود بیماری ویروسی VHS (بیماری ویروسی واگیردار خون‌ ریزی پوزه ماهیان) از خارج کشور، موجب خسارات بسیاری به کل شبکه آبزی پروری ماهیان سردآبی در غرب کشور شد.

وی دلیل شیوع این بیماری را واردات تخم ماهی قزل آلا از خارج کشور ذکر کرد و یادآور شد: به منظور کسب دانش فنی تولید تخم و بچه ماهی قزل آلا SPF مذاکراتی جدی را انجام دادیم و مقرر شد به زودی و با همکاری معاونت علمی و استانداری مازندران این امر مهم را در موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران اجرایی و عملیاتی کنیم.

پور کاظمی یادآور شد: این طرح در مازندران اجرایی خواهد شد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید