آغاز تولید میگوی پرورشی در چابهار

پنج‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

آغاز تولید میگوی پرورشی در چابهار
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار از تولید 40 میلیون قطعه بچه میگو در مرکز تکثیر میگوی چابهار خبر داد.
سید وحید حاج سید جوادی افزود: هم اکنون عملیات پرورش میگو در 13 مزرعه 20 هکتاری در گواتر آغاز شده است. امیدواریم با تدابیر اندشیده شده بتوانیم امسال بیماری را کنترل کرده و به تولید قابل قبولی دست یابیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار خاطرنشان کرد: این مزارع هم اکنون در حال ذخیره سازی لاروها برای پرورش هستند. امسال ذخیره سازی میگوها یک ماه زودتر از سالهای دیگر آغاز شده است.
حاج سید جوادی با اشاره به اینکه هم اکنون یک مرکز تکثیر بچه میگو در چابهار فعالیت دارد، گفت: این مرکز تکثیر میگو تاکنون بیش از 40 میلیون قطعه بچه میگو تولید کرده است. در چابهار هفت مرکز تکثیر بچه میگو وجود دارد که به دلیل عدم اطمینان از بازده اقتصادی، امسال تنها یک مرکز از این تعداد در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی به جای حمایت از فعالیت این مرکز، سعی در تعطیلی این مرکز دارد. بنا به اعلام سازمان دامپزشکی، مراکز تکثیر باید با یکدیگر فاصله 200 متری داشته باشند، حال آن که در سه مرکز تکثیر در چابهار که هفده سال پیش ساخته شده‌اند این میزان فاصله رعایت نشده و به هم نزدیک ترند، بنابراین سازمان دامپزشکی اعلام کرده که این مراکز نباید فعالیت کنند.

به گفته حاج سید جوادی، این ایراد کاملاً غیرمنطقی است و لازمه رسیدن به خواسته دامپزشکی تخریب ساختمان‌های این مراکز است.

وی، یکی دیگر از مشکلات پیش روی پرورش میگو در چابهار را نبود زیرساختهای لازم دانست و تصریح کرد: یکی از این زیرساختها، احداث کانال آبرسانی مناسب برای مزارع پرورش میگو است. کانال‌های آبرسانی به مزارع به دلیل طوفان گنو طی سالهای گذشته مملو از رسوب شده‌اند و در صورت لایروبی نشدن این کانال‌ها، دیگر نمی توان به پرورش میگو ادامه داد.

حاج سید جوادی با اشاره به اینکه چهار کانال اصلی آبرسانی به مزارع پرورش میگوی چابهار طی سالهای گذشته ایجاد شده است، اظهار کرد: با همکاری مشترک استانداری و سازمان شیلات ایران قرار شده این کانال‌ها لایروبی شوند.

وی از اتمام لایروبی کانال آبرسانی فاز یک خبر داد و گفت: کانال‌های فاز یک، دو و سه کانال‌هایی هستند که به مزارع 20 هکتاری چابهار آبرسانی می‌کنند. امیدواریم لایروبی کانال‌های آبرسانی به مزارع میگوی چابهار هر چه سریعتر به اتمام رسد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید