ایجاد رشته دانشگاهی شیلات در زنجان ضروری است

یک‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

ایجاد رشته دانشگاهی شیلات در زنجان ضروری است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: به منظور انتقال دانش آبزی پروری به بهره برداران و علاقه مندان به این صنعت، ایجاد رشته دانشگاهی شیلات در این استان ضروری است.
محمود صیاد بورانی افزود: استفاده از همه پتانسیل های آبزی پروری برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، توسعه اقتصاد مقاومتی، مهاجرت معکوس، ارزآوری و غیره نقش مهمی در توسعه استان زنجان و کشور دارد.
به گفته وی، آبزی پروری و صنایع وابسته به آن، همچنین نقش این صنعت در توسعه گردشگری و همگام شدن با علم روز می تواند در توسعه بیش از پیش این فعالیت ها و ایجاد اشتغال مستمر نقش قابل توجهی داشته باشد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزی پروری طی سال های اخیر با برنامه های ترویجی انجام شده در زمینه تولید، مصرف و فعالیت های مطالعاتی به منظور شناخت پتانسیل های استان در این بخش از کشاورزی از رشد مطلوبی برخوردار شده است.

به گفته صیادبورانی، استان زنجان طی سال های اخیر با متوسط رشد 30 درصد رتبه اول توسعه آبزی پروری کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهارکرد: رشد متوسط آبزی پروری کشور 10 درصد و دنیا هم شش درصد می باشد.

صیادبورانی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در استان زنجان، پتانسیل تولید سالانه انواع آبزیان با علم و دانش موجود حدود 90 هزار تن است و از طرفی عمده مخاطبان این بخش کشاورزان هستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، با بیان اینکه بیش از 70 درصد از آبزی پروران این استان کشاورزان هستند، گفت: با ایجاد رشته دانشگاهی شیلات علاوه بر اینکه می توان از دانش روز توسط اساتید این رشته برای دست اندرکاران و بهره برداران بهره برد، می توان این دانش را به بهره برداران منتقل کرد.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: از این طریق ظرفیت بالقوه آبزی پروری در مدت زمان کمتری به بالفعل تبدیل خواهد شد و می توان از خدمات مشاوره کارشناسان این بخش نیز بهره مند شد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید