بیماری ‌VHS باعث تعطیلی 50 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد شد

سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

بیماری ‌VHS باعث تعطیلی 50 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد شد
مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد گفت: با شیوع بیماری ‌VHS در مزارع پرورش ماهی استان تعداد 50 مزرعه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال هستند.
کورش یزدان‌پناه با اشاره به ظرفیت‌های استان در پرورش ماهی‌های سردابی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد به خصوص مناطق کوهستانی بویراحمد و دنا شرایط بسیاری خوبی برای پرورش ماهی سردابی دارند
مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌های اخیر شاهد رشد مزارع ماهیان سردابی در استان بودیم و که ماهیان این مزارع به دلیل کیفیت بالا به دیگر استان‌ها صادر می‌شد.

وی در خصوص اشتغالزایی این صنعت افزود: توسعه صنعت پرورش ماهیان سردابی در کهگیلویه و بویراحمد اشتغالزایی بسیار خوبی دارد و افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار می‌داد.

یزدان‌پناه عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن 198 مزرعه ماهی با ظرفیت تولید 14 هزار تن ماهی در صدر استان‌های کشور در پروش ماهیان سردابی قرار داشت.

این مسئول تصریح کرد: متأسفانه با شیوع بیماری ‌VHS در مزارع پرورش ماهی استان تعداد 50 مزرعه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال هستند.

یزدان‌پناه نبود تخصص لازم و نا آگاهی را از عوامل شیوع این ویروس دانست و گفت: از مهم‌ترین علائم این بیماری در ماهیان قزل‌آلا بیرون‌زدگی و خونریزی چشم ماهی است که تاکنون افراد زیادی بر اثر راکد ماندن طرح‌های پرورش ماهی بیکار شده‌اند.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد گفت: دامپزشکی استان در همین راستا مبلغ 500 میلیون تومان به صورت بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت‌ها در اختیار مزارع پرورش ماهی قرار داده تا مجددا فعالیت خود را آغاز کنند.

یزدانپناه تصریح کرد: بر اثر شیوع این بیماری خسارت زیادی به صنعت پرورش ماهی در استان وارده شده که امیدواریم این مزارع با حمایت‌های لازم دوباره فعال شوند.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت‌ دوباره این مزارع را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت دوباره این 50 مزرعه خسارت دیده در استان نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد و امیدواریم بار دیگر در صدر استان‌های کشور قرار بگیریم.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید