خشک شدن رودخانه بشار ارتباطی با پروژه پرورش ماهی قلات ندارد

چهار‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

خشک شدن رودخانه بشار ارتباطی با پروژه پرورش ماهی قلات ندارد
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشک شدن رودخانه بشار یاسوج هیچگونه ارتباطی با احداث بند انحرافی پروژه پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد ندارد.
سید غلامعباس موسوی نژاد روز سه شنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد افزود: خشک شدن بستر رودخانه بشار در محدوده پل به طرح شهرداری یاسوج برای زیباسازی و لجن روبی این رودخانه مربوط است.
وی با اشاره به درج اخباری پیرامون مشکلات زیست محیطی در رودخانه بشار یاسوج و تکذیب آنها، بیان کرد: موضوع کم آبی و انتشار عکس هایی در رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر خشک شدن رودخانه بشار به دنبال آبگیری پروژه پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد کذب بوده و این موضوع به خشکسالی سال های اخیر مربوط می شود.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه عکس های منتشره مربوط به زیر پل بشار بوده که شهرداری یاسوج و پیمانکار مربوطه برای لجن روبی و زیباسازی ساحل رودخانه بشار اقدام به خشک کردن بستر و انتقال آن در دو کانال کناری کرده، اظهار کرد: از رسانه های کهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود با توجه به خشکسالی و احتمال کاهش دبی این رودخانه در آینده اطلاع رسانی لازم را از واقعیت ها انجام دهند.

وی با ابراز نگرانی از بی انصافی برخی رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه و بویراحمد در مورد تصاویر منتشره و تشویش اذهان مردم این استان، عنوان کرد: عکس های مورد استفاده در تعدادی از سایت های خبری استان مربوط به محدوده پل بشار یاسوج است و هیچ ارتباطی با آبگیری بند انحرافی پروژه پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد نخواهد داشت.

موسوی نژاد ابراز داشت: دبی رودخانه بشار یاسوج در سال گذشته سه مترمکعب بوده که این میزان هم اکنون به حدود یک مترمکعب رسیده و کم آبی مورد اشاره در رسانه های ارتباط جمعی کهگیلویه و بویراحمد هیچ ارتباطی با پروژه پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد نداشته است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بند احداث شده مخزنی نبوده بلکه برای انحراف آب بر اساس مجوز شرکت آب منطقه ای این استان برای ورود به کانال مزارع و خروج از مزارع و برگشت مجدد به رودخانه بشار یاسوج بدون کاهش کمی آب انجام شده و ارتفاع بند آبگیر آن نیز کمتر از سه متر است.

موسوی نژاد گفت: در هیچ لحظه ای آب به صورت کامل قطع نشده و هنگام انحراف آب نیز افزون بر 70 درصد آب در مسیر قبلی در جریان بوده است.

وی بیان کرد: کارشناسان شیلات کهگیلویه و بویراحمد در تمام ساعات شبانه روز و همزمان با آبگیری بند انحرافی همراه با پیمانکار در محل آبگیری حضور داشته و شاهد هیچگونه تلفاتی در محل انحراف نبوده اند.

موسوی نژاد اظهار کرد: چنانچه حتی یک مورد تلفات باشد شیلات کهگیلویه و بویراحمد حاضر به بازدید میدانی و جبران خسارت های وارده خواهد بود.

وی عنوان کرد: تمام استعلام های لازم از نهادهای متولی از جمله شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد دریافت و موقعیت احداث بند نیز در گذشته از سوی چند مشاور مطالعه و طراحی شده و کار جدید و ناگهانی انجام نشده است.

موسوی نژاد با بیان اینکه در پایین دست پروژه پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد چند طرح ماهی دیگر وجود دارد، ابراز داشت: هرگونه تغییر و یا قطع آب رودخانه بشار یاسوج به مزارع پرورش ماهی آسیب می رساند و شیلات کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولی تولید ماهی هرگز منافع مزارع پرورش ماهی را به خطر نمی اندازد.

وی افزود: یکی از وظایف ذاتی شیلات کهگیلویه و بویراحمد احداث تاسیسات زیربنایی، افزایش تولید آبزیان، حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان و حمایت از افزایش تولید ماهی است و در این راستا اقدام به ساخت بند انحرافی به منظور تامین آب برای 20مزرعه پرورش ماهی کرده است.

موسوی نژاد گفت: عملیات اجرایی این بند انحرافی از سال 89 آغاز شده و قرار بود به مدت دو سال به بهره برداری برسد اما به دلیل کاهش اعتبارات و تزریق نشدن بموقع اعتبار تاکنون ادامه پیدا کرده که این امر تعویق وام های مزارع احداث شده را در پی داشت.

وی بیان کرد: با پیگیری مجریان مزارع پرورش ماهی پایین دست رودخانه بشار یاسوج و برای رفع مشکل این مزارع شیلات کهگیلویه و بویراحمد اقدام به ساخت خاکریز و انحراف 30 درصد آب کرده و دریچه ها و سازه بتنی امکان آبگیری موقت را فراهم آورده اند.

موسوی نژاد با تاکید بر اصولی بودن اقدامات در این پروژه مهم، اظهار کرد: حساسیت دوستداران زیست بوم رودخانه بشار یاسوج و مردم شهرستان بویراحمد قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: با توجه به تراکم پایین ماهی در رودخانه بشار یاسوج و اتمام فصل تخم ریزی ماهیان هیچ خطری از ناحیه بند انحرافی آبزیان و ماهیان رودخانه بشار را تهدید نمی کند.

براساس گزارش محیط زیست بویراحمد دو روز پیش قطع جریان کامل آب رودخانه بشار به مدت 12ساعت مشکلاتی را برای آبزیان این رودخانه ایجاد کرد.

محیط زیست بویراحمد و شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد با واکنش نسبت به ایجاد بند انحرافی و قطع جریان چند ساعته آب رودخانه از سوی مجری طرح پرورش آبزیان قلات و شیلات کهگیلویه وبویراحمد انتقاد کرده بودند.

در این خبر دو نکته وجود دارد، یکی ساماندهی نشدن بستر رودخانه کنار پارک ساحلی و چشم انداز نازیبای آن، مساله دیگر قطع شدن جریان آب رودخانه به مدت چند ساعت بود که هر کدام از جهتی قابل تامل و درعین حال انکارناپذیر است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید