برنامه های حفاظت از تالاب قره قشلاق ادامه دارد

جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

برنامه های حفاظت از تالاب قره قشلاق ادامه دارد
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: برنامه های حفاظت از تالاب قره قشلاق که یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه است همچنان ادامه دارد.
محسن سلیمانی روزبهانی افزود: با توجه به اهمیت احیا و حفاظت از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه، اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب در دستور کار کمیته محلی مدیریت تالاب قره قشلاق قرار گرفت.
وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته محلی برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق گفت: در این جلسه که به ریاست فرماندار شهرستان بناب و با حضور تمام ذینفعان از سه شهرستان بناب، ملکان و میاندوآب تشکیل شد، اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت و بهره برداری خردمندانه از تالاب که بر عهده دستگاه های اجرایی شهرستان های مذکور است، بررسی و برای اجرای سایر موارد مطابق برنامه مدیریت تالاب هماهنگی های لازم صورت گرفت.
سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر برخی از تالاب های کشور دارای برنامه مدیریت جامع شده اند که ساختار سازمانی و اجرایی این برنامه ها بر حسب محل تالاب و حوضه آبریز آن در اختیار تصمیم گیران محلی قرار گرفته است و برای مدیریت و حفاظت از تالاب مطابق برنامه موجود اقدام می شود.
وی ادامه داد: در رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منابع محیطی و زیست بوم ها با کمک سایر ذینفعان به خصوص جوامع محلی صورت می گیرد که کمیته محلی تالاب قره قشلاق نمونه بارز آنها است.
تالاب قره قشلاق یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. تالاب قره قشلاق بناب به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته که از سال ۱۳۶۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.
جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده و تنوع گونه های گیاهی، جانوری شامل آبزیان، پرندگان مهاجر و گرازهای پا کوتاه از جمله ویژگی های شناسنامه ای تالاب قره قشلاق هستند که جایگاه این زیست بوم را در بین میراث زیستی کشور تحکیم کرده اند.
تالاب و منطقه شکار ممنوع قره قشلاق با 48 هزار هکتار مساحت در بین رودخانه های دایمی ' صوفی چای' و ' زرینه رود ' و در حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان آذربایجان شرقی حد فاصل شهرستان های بناب و میاندوآب و میانه واقع شده است.
این تالاب هر سال در فصل سرما، مامن هزاران پرنده مهاجراست که از دور دست ها به ویژه سیبری به این منطقه مهاجرت می کنند.
وجود ۱۸۵ گونه پرنده بومی و مهاجر، پستانداران متعدد، گونه ‏های متنوع و نادر گیاهی و آبزی تالاب قره ‏قشلاق نشان ‏دهنده غنای این زیستگاه به عنوان یکی از ذخیره گاههای اصلی و طبیعی است.
میش مرغ، فلامینگو، درنا، اردک، غاز آنقوت و کبک از جمله پرندگانی هستند که در این تالاب به صورت مهاجر و دایم سکونت دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید