فعالیت افزون بر 2000 نفر در بخش تولید آبزیان در آذربایجان غربی

چهار‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

فعالیت افزون بر 2000 نفر در بخش تولید آبزیان در آذربایجان غربی
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: دو هزار 36 نفر در زمینه تولید و پرورش انواع آبزیان در استان فعالیت می کنند.
محمد شیرولیلو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد در قالب 547 مرکز و مزرعه پرورش آبزیان در منابع آبی استان به تولید و پرورش ماهی و میگو مشغول هستند.
وی بیان کرد: در یکسال گذشته در 37 مرکز و مزرعه تکثیر آبزیان استان 30 میلیون قطعه بچه ماهی سردابی ، 31 میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا ، سه میلیون قطعه بچه ماهی زینتی و هفت میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی تولید شده است.
وی اظهار کرد: استحصال و صادرات 52 تن شاه میگو در سال 93 از جمله فعالیتهای دیگر بخش شیلات در این استان است.
شیرولیلو با اشاره به اینکه 70 نفر در پرورش میگو مشغول به کار هستند ، اضافه کرد: این آبزی ارزشمند مختص منابع آبی استان بوده و ارزآوری قابل توجهی دارد.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با پیش بینی تولید 60 تن شاه میگو در سال 94 اظهار کرد: شاه میگوی صید شده از دریاچه پشت سد ارس به کشورهای اروپایی صادر می شود.
وی ادامه داد: این میگوها توسط پنج شرکت بهره بردار استحصال شده و بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می شود.
وی گفت: ماهیان کپور ، آمور ، فیتوفاک و بیگ هد از جمله ماهیان تولیدی در این استان است که علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان ها شامل گیلان ، مازندران ، گلستان و کرمانشاه نیز صادر می شود.
شیرولیلو اظهار کرد: هم چنین مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در هفت شهرستان چایپاره ، پلدشت ، سردشت ، سلماس ، تکاب ، ارومیه و شاهین دژ در استان به اتمام رسیده است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس و توسعه بازارهای عرضه آبزیان در استان ، کنترل بهداشتی محصولات تولیدی از مرحله صید تا عرضه به مصرف کنندگان ، اجرای پروژه مکانیزاسیون در مزارع موجود جهت افزایش تولید دو تا سه برابر ظرفیت از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی در طول یک سال گذشته است.
آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه ای برخوردار بوده و شامل چهار گونه ماهیان گرمابی ، ماهی قزل آلا و بیش از 10 گونه بومی از جمله ماهی سوف و ماش است که از ارزش اقتصادی بالایی دارد.
آذربایجان غربی جزو 17 استان غیر ساحلی و برتر کشور در تولید انواع آبزیان است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید