صیادان گلستانی ناجی یگانه پستاندارخزر

جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

صیادان گلستانی ناجی یگانه پستاندارخزر
فُک خزری گرفتار شده در تور ماهیگیران بعد از تحویل به مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر «لنی هارت» در جزیره آشوراده و پلاک گذاری، رها سازی شد.
افزایش آگاهی صیادان گلستانی در خصوص اهمیت فُک خزری باعث شده در یک ماه گذشته ۵ قلاده از این پستاندار دریایی گرفتار شده در تور ماهیگیران به مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر «لنی هارت» تحویل داده شده و بعد از درمان و انجام کارهای درمانی رها سازی شود.
آمارها گویای این مطلب است که جمعیت فُک خزر به عنوان یگانه پستاندار این دریاچه در سال های گذشته کاهش بسیاری داشته و به گفته مسئولان امروزه کمتر از یک صدهزار قلاده از این گونه جانوری در این دریاچه باقی مانده است.
هرچند فُک خزر در کشورهایی مثل روسیه و قزاقستان برای مصرف داخلی صید و از پوست و روغن آن استفاده می شود ولی این مساله در ایران با توجه به حمایت های مدیریت امور ماهیان خاویاری و شیلات گلستان و آموزش های مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر«لنی هارت» وجود ندارد.
به گفته مسئولان مرکز امداد و نجات فُک خزر در گلستان، فعالیت این مجموعه بدون همکاری مدیریت ماهیان خاویاری امکان پذیر نبوده است از طرفی صحبت ها و عملکرد صیادان گلستانی نشان می دهد که این استان برای حمایت از این گونه جانوری که در خطر انقراض قرار دارد به عنوان یک پایلوت، مناسب است و می توان در آینده ای نزدیک نسبت به حمایت های بیشتر از این گونه خوش بین بود.

رهاسازی چهار فک خزری در مهر ماه و رهاسازی یک قلاده از این جانور در هفته اول آبان ماه خبرهای خوشی در حوزه محیط زیست گلستان است که نشان دهنده افزایش آگاهی و ایجاد فرهنگ سازی خوب در بین صیادان است.

مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر«لنی هارت» در جزیره آشوراده، بعد از رها سازی فُک خزر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این فُک در ایستگاه فرید پاک در خط مرزی ایران و ترکمنستان صبح امروز در تور ماهی گیران به دام افتاده بود.

امیرصیادشیرازی که به عنوان حامی یگانه پستاندار خزر، کارش را با مرکز هلندی به صورت تخصصی برروی فُک خزری شروع کرده است، گفت: این جانور ماده و طول بدنش ۹۱ سانتی متر بود و حدود دو سال سن و وضعیت جسمی خوبی داشت.

وی ادامه داد: ماهیگیران در فصل صید همکاری خوبی با ما داشته و در زمان هایی که این جانور به صورت اتفاقی در تور ماهیگیران به دام می افتد سریعا با مجموعه مرکز تماس می گیرند.
دکترصیادشیرازی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته نسبت به این گونه بی مهری هایی شده است اما صیادان گلستانی به خوبی ارزش محیط زیستی این گونه را درک کرده و با ما تعامل دارند.

علی رغم اینکه خروج فُک خزری از داخل تور با مشقت های همراه است و احتمال آسیب رساندن به صیاد را دارد اما صیادان منطقه با آموزش هایی که در این خصوص دیده اند و به دلیل اهمیت موضوع فُک ها را به داخل قایق هدایت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر تنها پستاندار دریای خزر در ایران از حمایت های خوبی برخوردار است اما با توجه به اینکه فُک ها هرسال زمستان ها از بخش میانی و جنوبی به سمت شمال و به سواحل قزاقستان و روسیه مهاجرت می کنند نگرانی های از صید در آن مناطق وجود دارد.

داشتن برنامه های استراتژیک و اقدام های مشترک ۵ کشور حاشیه دریای خزر یکی از مهم ترین کارهایی است که باید با نگاه جامعی برای حفاظت از این گونه جانوری به آن پرداخته شود.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید