توسعه پرورش ماهي در قفس با همکاري نروژي ها

سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
توسعه پرورش ماهي در قفس با همکاري نروژي ها
رئیس سازمان شیلات ایران به منظور توسعه همکاری ها با بخش دولتی و خصوصی نروژ در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس به این کشور سفر می کند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت : تلاش های مشترک سازمان شیلات ایران و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس همچنان ادامه دارد.
حسین عبدالحی، به افتتاح مرکز تکثیر ماهیان دریایی قشم در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این مرکز تکثیر با سرمایه گذاری مشترک گروه ایرانی و فرانسوی راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه در این مرکز تکثیر از فناوری ویژه ای که متعلق به فرانسوی هاست بهره گرفته می شود، خاطرنشان کرد: بهره گیری از سامانه کنترل درجه حرارت، اکسیژن و ضدعفونی به صورت مدار بسته بخشی از مزایای این فناوری است که هم اکنون در این مرکز اعمال می شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: عملیات ساخت این مرکز تکثیر از سال گذشته آغاز شده بود و امسال به بهره برداری رسید.
عبدالحی خاطرنشان کرد : ماهیان تکثیر یافته در این مرکز در اختیار پرورش دهندگان ماهی در قفس استان هرمزگان قرار داده خواهد شد.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اظهار داشت : این مرکز تکثیر ماهیان دریایی ظرفیت تولید سالانه حداقل 10 میلیون قطعه بچه ماهی دریایی را دارد.
وی اعلام کرد : در مرحله نخست قرار است سالانه سه میلیون قطعه بچه ماهی دریایی در این مرکز تکثیر فعال قشم تولید شود.
عبدالحی تصریح کرد: تکثیر گونه شانک در این مرکز تکثیر ماهیان دریایی آغاز شده و قرار است به زودی تکثیر گونه صبیتی نیز در این مرکز اغاز شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت : این مرکز تکثیر ماهیان دریایی با سرمایه گذاری صددرصدی بخش خصوصی راه اندازی شده است.
به گفته وی، راه اندازی این مرکز تکثیر ماهیان دریایی در جهت تامین بچه ماهیان مورد نیاز برای پرورش در دریا نقطه عطف بسیار مهمی محسوب می شود.
وی گفت:امیدواریم به زودی شاهد افزایش ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در این صنعت و بهره برداری تعداد بیشتر مرکز تکثیر ماهیان دریایی در کشورمان باشیم.
وی در ادامه سخنان خود از سفر رئیس سازمان شیلات به کشور نروژ طی ماه جاری خبر داد و گفت: قرار است در این سفر مذاکراتی با کارشناسان خبره پرورش ماهی در قفس برای همکاری با پرورش دهندگان ایرانی صورت گیرد.
عبدالحی بیان کرد: رئیس سازمان شیلات ایران دیدارهایی نیز با مسئولان شیلات کشور نروژ برای توسعه همکاریهای دو جابنه خواهد داشت.
وی متذکر شد: هم اکنون تعدادی از شرکت های پرورش دهندگان قفس فعال در شمال و جنوب کشور در حال همکاری با نروژی به منظور ارتقاء فعالیت های پرورشی خود هستند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر در نزدیکی بندرآفتاب، تعداد زیادی قفس پرورش ماهیان دریایی با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی نصب شده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد زیادی قفس در آبهای ساحلی استان گیلان نیز نصب شده است که امیدواریم به زودی شاهد بهره وری در این مناطق باشیم
.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اذعان داشت: به منظور اجرایی شدن طرح توسعه پرورش ماهیان در قفس در آبهای شمالی و جنوبی کشور بر اساس برنامه ششم توسعه با ید سالانه حدود 200 هزار تن ماهی در قفس پرورش داده شود.
وی همچنین از تخصیص 65 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس خبر داد که این مبلغ در قالب وام های ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار خواهد گرفت

منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید