عرضه مناسب و تنوع در محصولات آبزی در افزایش سرانه مصرف موثر است

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
عرضه مناسب و تنوع در محصولات آبزی در افزایش سرانه مصرف موثر است

فرماندار رشت گفت : عرضه بهداشتی و مناسب و تنوع در عرضه محصولات آبزیان با فرآوری و صنایع تبدیلی نقش موثری در افزایش سرانه مصرف دارد.

سید عیسی مهدوی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی فصل صیادی ، با اشاره به نقش مصرف ماهی در سلامت انسان ها افزود : افزایش آبزی پروری از تلفات منابع انسانی و مالی جلوگیری می کند.
وی رشت را دارای پتانسیل خوبی برای افزایش تولید آبزیان دانست و گفت : این شهرستان پتانسیل همزمان پرورش ماهی و کشاورزی را دارد ؛ از اینرو ، بخشداران ما اقداماتی در این زمینه برای استفاده چند منظوره و افزایش آبزی پروری و تولید ماهی از آب بندان ها انجام داده اند.

وی تولید سالانه آبزیان در شهرستان رشت را 17 هزار تن عنوان و اظهار کرد : تلاش می کنیم با استفاده چند منظوره از آب بندان ها و مزارع تولید ماهی این آمار را به دو برابر میزان کنونی برسانیم.
مهدوی تصریح کرد : اگر آبزی پروری به درجه قابل قبولی برسد ، علاوه بر اشتغال مستقیم در صنایع تبدیلی و فرآوری نیز ایجاد اشتغال می شود.
وی افزود : استفاده از این راهکار می تواند علاوه بر افزایش اشتغال ، کشاورزی را به سمت صنعتی و سودآور سوق دهد.
وی تحقق این راهکار را مستلزم عزم و برنامه ریزی صحیح دانست و گفت : سودآور کردن کشاورزی موجب توسعه روستاها ، جلوگیری از مهاجرت و ماندگاری در روستاها و در نهایت توسعه شهرها می شود.
مهدوی در ادامه طرح الگویی بازار ماهی فروشان کشور در شهرستان رشت را از نقاط قوت این شهر دانست و افزود : عرضه و بسته بندی مناسب و بهداشتی ماهی در استقبال مردم و بالا رفتن سرانه نقش بسیار موثری دارد.
فرماندار رشت در بخش دیگری از سخنانش؛ با تسلیت به مردم و خانوده های زائران حادثه دیده در منا گفت : این حادثه براثر عدم مدیریت و دقت مسوولان سعودی اتفاق افتاده و موجب فوت تعداد زیادی از هموطنان و به ویژه گیلانی ها شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان نیز در این جلسه سرانه مصرف جهانی ماهی را 30 کیلوگرم و در کشورهای توسعه نیافته هشت و نیم کیلوگرم عنوان و اظهار کرد : باوجود همه سرمایه گذاری هایی که انجام شده ، سرانه مصرف ماهی در کشور حدود هشت و نیم کیلوگرم و در گیلان 14 کیلوگرم است.
اکبر ایلدرم افزود : بعضی ها پایین بودن سرانه مصرف را به بالا بودن قیمت نسبت می دهند.
وی یکی از مهمترین دلایل مصرف کم ماهی را تغییر سبک زندگی ذکر و بیان کرد : ارتقای آگاهی از مزایای مصرف ماهی و افزایش کیفیت عرضه محصولات شیلاتی می تواند از مهمترین راهکارهای برای بالا بردن سرانه مصرف ماهی باشد.
وی گفت : مرکز عرضه شهرستان رشت، مرکز الگویی کشور است ؛ از اینرو باید در بحث سخت افزاری و نرم افزاری آن را تجهیز کنیم تا به شکل بهتری محصولات شیلاتی در این بازار عرضه شوند.
وی بیان کرد : ماهی ها باید پس از صید و قبل از حمل شسته شده و با سبدهای مخصوص به بازار عرضه شوند.
ایلدرم گفت : در طرح تضمین کیفیت مشترک دامپزشکی و شیلات ماهیان باید در بازار ماهی به صورت کیفی عرضه شوند.
یونس رمضانی مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی پره گیلان نیز گفت : هفت تعاونی صیادی در شهرستان رشت فعالیت می کنند و علاوه بر این تعاونی ها، برخی تعاونی های شهرستان های دیگر نیز به دلیل سرانه بالای مصرف در مرکز استان محصولاتشان را به بازار عرضه ماهی می آورند.
فصل صید از بیستم مهرماه آغاز و تا پانزده فروردین سال بعد ادامه دارد.
استان گیلان قریب چهار هزار نفر صیاد دارد که در قالب 52 تعاونی به صید پره مشغولند

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید