تولید آبزیان در استان ایلام به بیش از 9 هزار تن در سال رسیده است

شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
تولید آبزیان در استان ایلام به بیش از 9 هزار تن در سال رسیده است

مدیر شیلات استان ایلام عنوان کرد: در سال های گذشته و پیش از فعالیت شیلات در استان مصرف ماهی در استان بسیار پایین و 250 گرم برای هر فرد بود که این امر به دلیل بافت دامداری، کشاورزی و مصرف بالای گوشت قرمز در استان بود؛ پس از تاسیس شیلات و فعالیت هایی که در راستای احداث مزارع پرورش ماهی صورت گرفت در حال حاضر تولید آبزیان در استان به بیش از 9 هزار تن در سال رسیده است.

ماهی ماده غذایی مفیدی است که جزو مواد اصلی و برنامه غذایی مردم دنیا محسوب میشود ماهی دارای ارزش تغذیه بالایی است ماهی منبع غنی از آهن ید و امگا است که جذب آن بخوبی انجام میشود

ویتامینB موجود در ماهی نقش مهمی در تنظیم فعالیت سلول های عصبی دارد؛ سلامت اعصاب، شادابی پوست و پیشگیری از کم خونی از دیگر فواید مصرف ماهی است.

طبق آمار سال75پیش از تشکیل شیلات در استان ایلام، سرانه مصرف ماهی برای هر فرد در استان 250 گرم در طول سال بوده که در حال حاضر به 7/5کیلو گرم در سال رسیده است

"رضا سلیمانی" مدیر شیلات استان ایلام گفت: در سال های گذشته و پیش از فعالیت شیلات در استان مصرف ماهی در استان بسیار پایین و 250 گرم برای هر فرد بود که این امر به دلیل بافت دامداری، کشاورزی و مصرف بالای گوشت قرمز در استان بود؛ پس از تاسیس شیلات و فعالیت هایی که در راستای احداث مزارع پرورش ماهی صورت گرفت در حال حاضر تولید آبزیان در استان به بیش از 9 هزار تن در سال رسیده است.

مدیر شیلات استان ایلام اظهار کرد: برنامه های آموزشی در خصوص فوائد مصرف ماهی وطبخ آبزیان و برگزاری کلاس های آشپزی با ماهی و آموزش از طریق رادیو و تلویزیون سبب تغییر الگوی مصرف و افزایش مصرف ماهی در سبد غذایی خانوارهای ایلامی شده است.

وی افزود: در گذشته تنها یک مغازه فروش ماهی و آبزیان در استان فعالیت داشت که در حال حاضر 100مغازه عرضه ماهی و آبزیان در استان فعال هستند.

سلیمانی تاکید کرد: 200 مزرعه پرورش ماهی در استان و تعاونی آمار و سرانه مصرف ماهی 7/5 کیلو گرم به ازای هر نفر در سال آمار امیدوار کننده ای در بحث مصرف غذای سالم است.

وی ضمن ابراز خرسندی از این موضوع گفت: با توجه به اینکه ماهی در سطح جهان بعنوان غذای سلامت شناخته شده، مصرف دو بار در هر هفته ماهی ضروری محسوب می شود.

سلیمانی مدیر شیلات استان ایلام تاکید کرد: سرانه مصرف ماهی در جهان برای هر نفر 20کیلو گرم در سال است که این میزان در ایران 10کیلو گرم برای هر نفر در سال است.

"سمیه سعیدی" کارشناس شبکه تغذیه شبکه بهداشت درمان استان نیز در خصوص فوائد مصرف ماهی گفت: ماهی ها حاوی مواد مغذی هستند که اکثر مردم در رژیم غذایی خود به اندازه کافی مصرف نمی کنند.

وی تصریح کرد: ماهی به دلیل دارا بودن پروتین با کیفیت بالا ید ویتامین های مختلف و مواد معدنی ماده غذایی با ارزشی محسوب می شود که انواع چرب ماهی در زمره سالم ترین مواد غذایی قرار می گیرند؛ چرا که در ماهی های چرب مواد مغذی بر پایه چربی و ویتامین Dمحلول در چربی یافت می شود و این درحالی است که اکثر مردم به کمبود این ویتامین دچارند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: ماهی های چرب حاوی اسید چرب و امگا 3بالایی هستند و این اسیدهای چرب برای عملکرد بهتر مغز و بدن حیاتی هستند که با افزایش سیستم ایمنی بدن کاهش تری گلیسرید خون و عملکرد بهتر سلول های خون رسان و تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار خون و کم کننده دردهای عضلانی و گردن می شود.

وی تاکید کرد: با وجود دسته بندی حیوانی ماهی، چربی ماهی مشابه گیاهان است و سبب بروز مشکل در مصرف کننده نمی شود.

سعیدی افزود: در برنامه غذایی زنان باردار کودکان و نوجوانان در سن رشد و سالمندان ماهی غذایی ضروری محسوب می شود و لازم است همشهریان توجه ویژه ای به مصرف این ماده غذایی مفید داشته باشند

منبع : ایلام پویا

دیدگاه خود را بیان کنید