داشتن شناسنامه ژنتیکی برای ماهیان کشور الزامی است

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

داشتن شناسنامه ژنتیکی برای ماهیان کشور الزامی است
مدیر گروه تخصصی ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت:کشوراز نظر تنوع ژنتیکی آبزیان بسیارغنی است از این رو داشتن شناسنامه ژنتیک برای آبزیان با اولویت ماهیان الزامی است.
احمد غرقی افزود:درآبهای خلیج فارس و دریای عمان 950 گونه ماهی ، 16 گونه میگو، در آبهای دریای خزر 85 تا 110 گونه ماهی و در آبهای شیرین مانند رودخانه ها حدود 65 گونه ماهی وجود دارد که در مجموع حدود هزار و 200 گونه ماهی در آبهای کشور وجود دارد.
وی اظهار کرد: از این تعداد ماهی حدود 25 تا 30 درصد آنها جنبه تجاری و اقتصادی دارند که به مصرف خوراکی و صنعتی می رسند، حدود 70 درصد دیگر این آبزیان به طور مستقیم مصرف نمی شوند، به عنوان مثال گونه ای از ماهی صید و به آرد ماهی برای تغذیه دام، طیور و مزارع پرورش ماهی تبدیل می شود
غرقی تاکید کرد: این 70 درصد از ماهیان ذخایر ژنتیکی بسیار غنی هستند که ژن های مقاوم به انواع بیماری ها در آنها نهفته است که با شناسایی آنها می توان از ژن آنها برای مقاوم کردن ماهیان اقتصادی استفاده کرد هر چند آن 30 درصد هم ذخیره ژنتیکی بسیار ارزشمندی هستند.
وی گفت: اکنون که دوران پسا تحریم را در پیش داریم قطعا در آن زمان باید وارد عرصه های جهانی تجارت و دادوستد شویم بنابراین باید شناخت کافی از ذخایر خود داشته باشیم که شناسامه دار کردن ماهیان و آبزیان یکی از این اقدامات مهم است که باید هرچه زودتر اجرایی شود.
مدیر گروه تخصصی ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: طرح ها و پروژه های مربوط به شناسنامه دار کردن ماهیان در این موسسه تهیه شده و منتظر تامین اعتبارات لازم و ردیف بودجه شدن این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.
وی ادامه داد: زمانی که ماهیان شناسنامه دار شوند به نام ایران در اسناد داخلی و مجامع علمی بین المللی
به ثبت می رسند بنابراین دیگر هیچ کشوری نمی تواند ادعای مالکیت کند.
وی اظهار کرد: در شناسنامه ماهیان مشخصات والدین، زادگاه، محل ثبت و فردی که موفق به شناسایی و ثبت آن شده آورده می شود همچنین دارای یک شماره شناسنامه خواهند بود که در دنیا با این شماره شناخته می شوند.
غرقی افزود: در تلاشیم ابتدا برای 25 تا 30 درصد از ماهیان که جنبه اقتصادی دارند شناسنامه تهیه کنیم ، حتی می توان بعد از ثبت و صدور شناسنامه ژن های این ماهیان را فروخت زیرا برخی کشورها مایلند ماهیان بزرگی پرورش دهند که بر این اساس و به عنوان مثال می توانیم ژن فیل ماهی را به این کشورها بفروشیم.
وی تاکید کرد: ممکن است برخی کشورها بخواهند گونه های آبزی ما را به نام خودشان ثبت کنند که شناسنامه دار شدن مانع این کار می شود.
وی با اشاره به ایجاد بانک های ژن آبزیان گفت: اولین بانک ژن آبزیان در سال 1387 تاسیس شد و اکنون 5بانک ژن در خلیج فارس و دریای عمان، بوشهر، گرگان، ساری و بندر لنگه فعالیت می کند اما با بودجه اندکی که برای این بخش در نظر گرفته شده امکان توسعه وجود ندارد از این رو نیازمند حمایت دولت هستیم.
وی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای این پروژه همکاری و مساعدت بسیار خوبی دارد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید