صید به روش پرساین سبب تقویت سایر منابع‌ آبزیان می‌شود

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

صید به روش پرساین سبب تقویت سایر منابع‌ آبزیان می‌شود
مدیر عامل تعاونی سیاف موج رمچاه قشم گفت: تعاونی سیاف موج رمچاه با تامین 80 درصد مواد اولیه شرکت‌های فرآوری و پودر ماهی شهرستان نقش عمده‌ای در فعالیت‌های شیلاتی شهرستان ایفا می‌کند
علی اسلامی امروز در قشم اظهار داشت: عمدترین صید صیادان در حوزه رمچاه، ساردین و متو ماهیان هستند که به وسیله دو شناور پرساین و به صورت هدفمند و با تناژ بالا صورت می‌گیرد و در هر دو شناور 10 تا 12 نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.
وی بیان داشت: ماهیان سطح‌زی ریز با توجه به گستردگی زیستگاه خود می‌توانند یکی از منابع بالقوه تولید پروتئین در آب‌های جنوبی کشور باشند ذخایر ساردین ماهیان از نظر اکولوژیک جایگاه ویژه‌ای در اکوسیستم دریا دارند
وی ادامه داد: این روش صید باعث شده تا فشار روی ذخایر دیگر گونه‌های در معرض خطر کاهش یابد و بیشترین اشتغالزایی را در ساحل جنوبی جزیره قشم به وجود آورد.

مدیر عامل تعاونی سیاف موج گفت: روش صید پرساین توسط شیلات شهرستان در سال 1378 به صورت آزمایشی در منطقه صیادی رمچاه آموزش و ترویج داده شد.

اسلامی اضافه کرد: با تاسیس شرکت‌های فرآوری و پودر ماهی در سال 1384 صید پرساین رونق گرفت تا جایی که روش پرساین باعث شد میزان صید شهرستان و استان جهش فوق العاده‌ای داشته باشد همچنین اشتغال اکثریت صیادان به روش پرساین باعث تقویت سایر منابع آبزی شده است.

عضو هیئت مدیره تعاونی سیاف موج اظهار داشت: صید ساردین ماهیان در فصل تابستان صدمات زیادی به سایر منابع آبزیان وارد می‌کند و با توجه به اینکه ساردین ماهیان از منابع تغذیه‌ای سایر ماهیان هستند بچه ماهیان نابالغ به همراه متو ماهیان صید می‌شوند که این امر باعث از بین رفتن سایر منابع آبزی شده و همچنین گرمای طاقت فرسای تابستان و تراکم زیاد صید پرساین به هنگام حمل باعث فاسد شدن آن می‌گردد.

اسلامی در ادامه بیان داشت: طبق مستندات و آمار صید تحویلی به شرکت‌های فرآوری و پودر ماهی، با توجه به تعطیلی فصل تابستان، میزان صید ساردین و متو ماهیان در مهر و آبان امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از سه برابر شده است البته این افزایش در سایر گونه‌های آبزیان نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

مدیر عامل شرکت تعاونی صیادی سیاف موج رمچاه اظهار داشت: تعطیلی در فصل تابستان موجب شده مجتمع فرآوری ماهی قشم به عنوان، بزرگ‌ترین تحویل گیرنده ساردین ماهیان در شهرستان، بتواند نسبت به بازسازی و آماده سازی ماشین آلات برای فصل جدید اقدام کند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید