اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در آب‌های خلیج فارس در قالب گشت‌های پایشی

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در آب‌های خلیج فارس در قالب گشت‌های پایشی

استاد پژوهش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در قالب گشت‌های تحقیقاتی مانیتورینگ یا پایشی به صورت مکرر و سالانه توسط این موسسه تحقیقاتی خبر داد.

تورج ولی‌نسب ظهر امروز در چهارمین همایش ملی پژوهش‌های منابع طبیعی ایران که با محوریت شیلات و بوم سازگان‌های آبی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌برداری از آبزیان بهره‌برداری نشده و کمتر بهره‌برداری شده گام مهی در راستای توسعه پایدار استان است.

وی از انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در قالب گشت‌های تحقیقاتی مانیتورینگ یا پایشی به صورت مکرر و سالانه توسط موسسه تحقیقات امور شیلاتی کشور خبر داد و افزود: با محاسبه شاخص‌های زیستی از جمله شاخص صید بر واحد سطح وضعیت بهره‌برداری از آبزیان مشخص می‌شود.

این استاد پژوهش موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار کرد: نتایج این پروژه‌ها نشان از این دارد که برخی از آبزیان از جمله ماهی حلوا سفید، ماهی شوریده، شاه‌میگو و غیره تحت فشار هستند و بیش از حد مجاز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ولی‌نسب به راهکارهای کاهش فشار به این آبزیان اشاره کرد و اظهار داشت: برای حفظ توازن آبزیانی که در حال حاضر اصلا مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند و یاکمتر بهره‌برداری می‌شوند باید با برنامه‌ریزی‌هایی مناسب صید شوند.

وی بیان کرد: ماهی یال‌اسبی از جمله آبزیانی است که در چند سال اخیر در سبد تولید قرار گرفته و گونه‌ای صادراتی است که به کشورهایی از جمله چین صادر و ارز قابل ملاحظه‌ای را به کشور وارد کرده است.

استاد پژوهش موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور تصریح کرد: احساس رضایت و خوشحالی دارم که بحث شیلات در سنندج با توجه به ظرفیت‌های خوبی که این استان در زمینه منابع آبی دارد صورت علمی به خود گرفته و محققین به صورت علمی به این مهم می‌پردازند.

ولی‌نسب گفت: انسان، انواع مختلف آلودگی‌ها، ورود گونه‌های جدید، ایجاد سازه‌های مختلف در دریا و ابزار صید نامناسب عوامل ایجاد ناپایداری در اکوسیستم هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور متخصص شناسایی ماهی ژله‌فیش نداریم، افزود: ژله‌فیش در خلیج فارس یک نمونه از ابهامات در اکوسیستم است، که باید از این موجود زنده خدادادی در جهت توسعه استفاده کنیم.

استاد پژوهش تحقیقات علوم شیلاتی کشور ازگوازیون دم رشته‌ای اسکویید که یک نوع آبزی صادراتی و گونه‌ای بهره برداری نشده در کشور است خبر داد و گفت: با برداشت و صید اینگونه آبزی و صادرات آن به دیگر کشورهای مختلف می‌توان درآمدزایی قابل توجهی کرد.

ولی‌نسب در پایان افزود: با بهره‌برداری پایدار و استفاده از منابع آبی، برداشت و صید مناسب در استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های مناسب این منطقه و در سراسر ایران گامی به سوی توسعه اقتصاد مقاومتی داریم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید