ایران دارای رتبه اول در زمینه تنش های آبی است

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

ایران دارای رتبه اول در زمینه تنش های آبی است
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به رتبه اول ایران در تنش و بحران آب، طرح همیاران آب می تواند یک الگوی مناسب برای مدیریت بحران آب باشد.
معصومه ابتکاردرجلسه مدیریت بحران آب استان کرمان با اشاره به اجرای طرح همیاران آب اظهار کرد: این طرح می تواند یک الگوی مناسب برای مدیریت بحران آب باشد و اجرای آن در کشور ضروری است.
وی افزود: این طرح باید با دقت و جدیت ادامه یابد چون کارایی این طرح سبب ایجاد امید به ادامه حیات در روستاها و مناطق کشاورزی است.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: بسیاری از منابع کره زمین محدود است و این نحوه الگوی مصرف در کشاورزی، شیلات و صنعت سبب شده به کره زمین فشار وارد شود و در نتیجه برای یک سال فعالیت ۷ میلیارد انسان روی زمین، یک سال زمان برای تجدید قوای زمین زمان لازم است و حتی در برخی از روزها میزان استفاده از منابع زمین به حدی است که کارشناسان اعلام کردند در یک روز، به اندازه یک سال توان زمین استفاده شده است.

ابتکار با اشاره به استفاده از الگوی مدیریت پایدار در مناطق حفاظت شده تصریح کرد: در دنیا همواره به الگوی حفاظت در کنار برداشت مدیریت شده تاکید شده است.

وی در ادامه افزود: طرح همیاران آب استان کرمان در این راستا فعالیت می کند و اگر بتوانیم این طرح را با کیفیت لازم، مدیریت دقیق پروژه و جلب مشارکت های مردمی پیش ببریم می توانیم به نقطه مطلوب وهدف مورد نظرمان دست یابیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر حفظ منابع آب و خاک توسط کشاورزان افزود: باید کشاورزی پایدار، همگام با ملاحظات زیست محیطی در کشور رواج یابد.

وی گفت: هدف گذاری اصلی طرح همیاران آب؛ توسعه پایدار به ویژه در بخش کشاورزی است.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه از نظر بحران و تنش آب در دنیا در رتبه اول قرار داریم و در رده بندی دنیا در بحث خاک نیز جایگاه مناسبی نداریم.

معاون رئیس جمهور گفت: حفظ کیفی منابع آب در بخش صنعت و کشاورزی امری ضروری است.

وی با بیان وضعیت نامناسب آلایندگی های آب های صنعتی تصریح کرد: این آلودگی ها و مصرف سموم می تواند مشکلات آبی را حادتر کند.

ابتکار تاکید کرد: باید همگام با طرح همیاران آب، مدیریت پساب و فاضلاب نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در استان کرمان باید علاوه بر سیاستهای مرتبط با مسائل کمی آب، به سیاست های کیفی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی هم توجه کرد.

ابتکار یادآور شد: با توجه به ادامه خشکسالی ها، کاهش نزولات آسمانی و زمان محدود برای رفع بحران آب، طرح همیاران آب می تواند به عنوان الگویی ملی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی در زمینه وقوع بارندگی های سیل آسا که البته در حد یک پیش بینی است از مدیران مرتبط درخواست می شود که در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانند در صورت وقوع، از آسیب های ناشی از آن جلوگیری کنند
منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید