بهره برداری از سواحل مکران باید آگاهانه و اصولی باشد

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
بهره برداری از سواحل مکران باید آگاهانه و اصولی باشد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بهره برداری از سواحل جنوب استان باید آگاهانه و مبتنی بر اصول علمی باشد.

علی اوسط هاشمی روز شنبه در کارگاه آموزشی آلودگی های دریایی و روش های کنترل آن در چابهار اظهار داشت: سواحل مکران و دریای عمان اهمیت زیادی برای ایران اسلامی دارد و همه باید برای جلوگیری از آلودگی آن تلاش کنند و راهکارهای لازم برای کنترل آلودگی های زیست محیطی را به قشرهای مختلف آموزش دهند.
وی تاکید کرد: سازمان های غیردولتی باید توسط محیط زیست و فرمانداران شکل گیرد تا از آسیب رسیدن بیشتر به سواحل جنوب استان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بهره برداری از دریا باید آگاهانه و مبتنی بر اصول علمی باشد، تصریح کرد: برگزاری این کارگاه آموزشی می تواند نقش مثبتی را در عملکرد مدیران منطقه ای در رابطه با محیط زیست ایفا کند.
وی گفت: با توجه به خشکسالی ها و کمبود نزولات جوی در کشور، آینده از آن استان سیستان و بلوچستان خواهد بود زیرا به آب های آزاد و دریای عمان متصل است.
وی بیان کرد: وجود چند کیلومتر ساحل دریا برای هر کشوری سرمایه ملی به حساب می آید اما ایران از پنج هزار و 700 کیلومتر ساحل خود نتوانسته استفاده لازم را انجام دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بیش از 300 هزار نفر در 29 سونامی اتفاق افتاده در کشور کشته شدند که این زنگ خطری برای ایران اسلامی است.
هاشمی خواستار آمادگی تمامی دستگاههای اجرایی استان برای مقابله با حوادث و خطرات شد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی کشور نیز با تشریح اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار داشت: دریاها و سواحل نقاط مختلف دنیا از جمله سواحل ایران با مساله آلودگی ناشی از فعالیت های شهری، کشاورزی، صنعتی و انسانی روبرو هستند که این آلودگی ها، محیط زیست دریاها و بهره برداری از آنها را با خطر جدی مواجه کرده است.
ناصر حاجی زاده ذاکر افزود: ضرورت دارد مسئولان مناطق ساحلی و دریایی با نحوه اثرکرد این آلودگی ها و راهکارهای مقابله با آنها آشنایی پیدا کنند.
وی ادامه داد: بر همین اساس کارگاه دو روزه ای با همکاری محیط زیست، دانشگاه تهران، منطقه آزاد چابهار، شورای مناطق آزاد کشور، استانداری، سازمان بنادر و شیلات در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بندر چابهار آغاز به کار کرده است.
وی بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری این کارگاه آشنایی مدیران چابهار با مساله آلودگی دریایی و اثرات آن بر محیط زیست و راهکارهای مقابله با این آلودگی هاست.
حسین نگارستان رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند نیز گفت: این مرکز در سال 1385 تاسیس شده است و به عنوان یکی از مرکز وابسته به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در زمینی به مساحت هفت هزار و 200 مترمربع در ساحل دریای چابهار قرار دارد.
کارگاه دو روزه آموزش آلودگی های دریایی و روش های کنترل آن با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مدیران و مسئولان محلی از امروز در مرکز اقیانوس شناسی چابهار آغاز به کار کرده است.
در این کارگاه آموزشی سخنرانان مطالبی با موضوعات آلودگی های نفتی و اثرات محیط زیستی، آشنایی با اکوسیستم های دریایی، گروه بندی آلاینده های دریایی، بررسی وضعیت محیط زیستی خلیج فارس و دریای عمان، کنوانسیون های مرتبط با آلودگی های دریایی، آلاینده های مغذی گیاهان و تغذیه گرایی ارائه کردند

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید