فعالیت سامانه مدار بسته تکثیر و پرورش ماهی خاش پس از پنج سال تعطیلی

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

فعالیت سامانه مدار بسته تکثیر و پرورش ماهی خاش پس از پنج سال تعطیلی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت:سامانه مدار بسته تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی با حمایت بخش خصوصی، پس از پنج سال تعطیلی فعالیت خود را در منطقه تودک بخش نوک آباد خاش آغاز به کار کرد.
امان الله طوقی روز یکشنبه افزود: این مرکز فعالیت خود را از سال 82 پس از اخذ تسهیلات به میزان سه میلیارد ریال آغاز کرده و در سال 89 بعلت مشکلات مالی از ادامه فعالیت بازماند که با حمایت مالی و سرمایه گذاری توسط افراد بومی استارت مجدد راه اندازی آن زده شد.
مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: این واحد تولیدی سالانه قابلیت تولید چهار میلیون قطعه ماهی دو تا ده گرمی و پرورش ماهی به میزان صد تن را دارد.
وی اظهار داشت: این میزان تولید می تواند علاوه بر تامین نیاز استخرهای کشاورزی استان به ماهیان پرورشی، به سایر استان های دیگر کشور و افغانستان و پاکستان نیز صادر شود
طوقی بیان کرد: سامانه مدار بسته تولید بچه ماهی منطقه تودک خاش از مجهز ترین سامانه های مدار بسته فعلی در کشور است.
ریگی مسئول این سامانه نیز هدف از تاسیس این مرکز پرورش ماهی قزل آلا را تامین بچه ماهی مورد نیاز استان عنوان کرد و گفت: این سیستم در سوله ای به مساحت یکهزار متر مربع و 20 استخر و حجم کل 700 متر مکعب و با ظرفیت سالیانه 1000تن ماهی ایجاد شده است.
به گفته وی؛ هم اینک سه نفر کارگر متخصص به همراه 2 نفر کارشناس خبره شیلات در این مرکز مشغول بکارند که یکی از کارشناسان بانویی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس است.
ریگی اظهار داشت: اکنون 65 هزار بچه ماهی 16 گرمی در این پایگاه موجود است که به زودی تعدادشان به حدود 100 هزار قطعه خواهد رسید و نیاز امسال استان را به طور کامل تامین می کند.
این سرمایه گذار ادامه داد: برنامه دو منظوره کردن سامانه پرورش و تولید بچه ماهی 3 گرمی با هدف خودکفایی در دستور کار قرار گرفته که تامین بچه ماهی از استان های دور دست مثل لرستان ،مرکزی، تهران، اصفهان و غیره از اولویتهای مهم محسوب می شوند.
وی گفت: ایجاد استخر در مجاورت سیستم به گستره هزار متر مربع برای پرواربندی و انتقال بچه ماهی در مواقع اضطراری مورد توجه قرار دارد که این اقدام برای تامین بچه ماهی استان های هم جوار انجام شده است.
ریگی صادرات بچه ماهی به کشور افغانستان را از دیگر برنامه های مدنظر عنوان کرد و افزود: از مسئولان به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان حمایت در زمینه صادرات بچه ماهی به کشور های همسایه، معرفی به سایر استان ها، حمایت مالی بمنظور گسترش سیستم به لحاظ افزایش مساحت و تولید به همراه اصلاحات مورد نیاز و نیز کمک برای خرید کامیون حمل بچه ماهی و غیره که از نیازهای اولیه می باشد را انتظار داریم.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید