توليد سه هزار تن خاويار در درياي خزر

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

توليد سه هزار تن خاويار در درياي خزر
سالانه به طور متوسط سه هزار تن خاویار در دریای خزر تولید می شود
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در گچساران با بیان اینکه تولید خاویار در دریای خزر امسال نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است گفت: این کاهش به دلیل خشکسالی بوده است .
محمد پورکاظمی افزود: اگر بخش خصوصی در زمین پرورش آبزیان سرمایه گذاری کند می توان سالانه شاهد حجم وسیعی ازتولید انواع آبزیان در کشور باشیم .
وی با اشاره به اینکه سالانه 885 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید می شود گفت: این میزان سالانه از دریای خزر و خلیج فارس تولید می شود.
پورکاظمی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با97سال سابقه، شبکه علمی خود در تمام نقاط کشور با بیش از 250 محقق و دانشمند پروژه های تحقیقاتی را در حوزه علوم شیلات اجرایی کرده است گفت: این موسسه دارای بیش از یکصد هزار متر مربع فضای آزمایشگاهی است .
وی انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی پرورش ماهی در ققس در دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان را از مهمترین برنامه های کاری این موسسه در سال جاری دانست و گفت: امسال با اخذ مجوز به منظور تنوع بخشی گونه ای در سیستم آبزی پروری تعدادی گونه ماهی از خارج از کشور وارد کردیم .
پور کاظمی به ظرفیت گچساران برای تولید ماهیان گرم آبی و زینتی، اشاره کرد و افزود: این شهرستان با توجه به منابع آبی، از جمله سد کوثر و چم شیر ظرفیت های مناسبی در زمینه تولید ماهیان گرم آبی و زینتی دارد و مسئولان این شهرستان باید بازارهای هدف را نیز شناسایی کنند .
دویست مزراعه پروش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد198مورد قزل آلا است که سالانه 13 هزار 500 تن ماهی از این مزارع برداشت می شود
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید