مجوز استحصال نمک از تالاب بین المللی شادگان صادر شود

چهار‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
مجوز استحصال نمک از تالاب بین المللی شادگان صادر شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان، اعطای مجوز استحصال نمک از تالاب بین المللی شادگان توسط محیط زیست استان را خواستار شد.

امید حاجتی سه شنبه در ستاد توسعه شیلات خوزستان با انتقاد از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ارائه مجوز به طرح های توسعه ای اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست به طرح استحصال نمک از بخشی از تالاب بین المللی شادگان که در طول سال آبگیر نیست مجوز نداده که انتظار می رود نظر موافق نسبت به این طرح ها داشته باشد زیرا این طرح ها سالانه میلیاردها تومان درآمد برای منطقه ایجاد می کند.
وی با اشاره به بیکاری و مشکلات اجتماعی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست مهم است اما مشکلات اجتماعی در اولویت قرار دارد و تصمیم گیری باید بر اساس شرایط اجتماعی باشد

حاجتی همچنین از سازمان آب و برق خوزستان به دلیل تاخیر در انجام مطالعات پرورش ماهی در دریاچه سدها انتقاد کرد و گفت: به ازای هر سه ماه تاخیر در ارائه مطالعات، طرح تولید 200 تن ماهی در قفس در دریاچه سدها به متقاضیان سرمایه گذاری واگذار می شود.
وی تاکید کرد: اولین طرح پرورش ماهی در دریاچه سد مارون خواهد بود که در صورت تاخیر مطالعات به اجرا می رود.
اصرار رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان برای اجرای طرح های توسعه ای در یکی از تالاب های استان در حالیست که خوزستان در سال های اخیر با چالش های زیست محیطی روبه رو بوده که محصول توسعه ناپایدار بوده است.
به گفته کارشناسان تعرض به تالاب های خوزستان از عوامل تخریب آنها و تبدیل شدن به کانون توفان های گرد و غبار است.
پیش از این نیز مجوز ساخت کارخانه فولاد در تالاب شادگان صادر شده بود. تالاب بین المللی شادگان بزرگترین تالاب ثبت شده کشور است که بیش از 20 سال است در فهرست تالاب های درمعرض خطر (مونترو) قرار دارد.

*بازارچه ماهی در پنج شهر
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین گفت: سند توسعه شیلات خوزستان باید با مطالعات آمایش استان هماهنگ باشد.
وی با اشاره به آغاز تدوین طرح توسعه شیلات استان گفت: این طرح باید با مطالعات آمایش استان که سند بالادستی است هماهنگ باشد تا در زمان تصویب با مشکل مواجه نشویم.
وی در ادامه از ساماندهی بازارچه فروش محصولات آبزی در استان خبر داد و افزود: استانداری با همکاری شهرداری ها و به پیشنهاد شیلات ساماندهی بازارچه های فروش ماهی در پنج شهرستان در برنامه دارد.
حاجتی در ادامه از سازمان آب و برق خوزستان خواست که مطالعات گردشگری دریاچه پشت سدهای استان را انجام دهد تا امکان سرمایه گذاری را بتوان به بخش خصوصی معرفی کرد.
مدیرکل شیلات خوزستان نیز در این نشست گفت: مزارع پرورش میگو در استان به نسبت پارسال 12 درصد افزایش سطح داشته است.
نبی الله خون میرزایی افزود: پارسال 360 هزار تن و امسال 350 هزار تن میگو در استان تولید شده است.
وی با اشاره به کاهش هفت درصدی تولید میگو اظهار کرد: با ظهور بیماری لک سفید و آسیب شدید به تولید در کشور، خوزستان جزو استان هایی بوده که کمترین خسارت را متحمل شده است.
بر اساس این گزارش، مطالعات طرح توسعه شیلات خوزستان تیر امسال آغاز شده و قرار است طی یک سال به اتمام برسد. این طرح نقشه راه برای شیلات و صنعت آبزی پروری استان ترسیم می کند

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید