اتخاذ تدابیر ویژه‌‌ برای مدیریت بحران شرایط توفانی دریای جنوب

چهار‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

اتخاذ تدابیر ویژه‌‌ برای مدیریت بحران شرایط توفانی دریای جنوب
معاون امور دریایی‌ اداره‌کل بنادر هرمزگان از اتخاذ تدابیر ویژه‌‌ به منظور مدیریت بحران شرایط توفانی دریای جنوب خبر داد و گفت: از شناورداران و مسئولان بندری خواسته‌ایم از تردد شناورهای ساحلی جلوگیری کنند.
ه نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی نوفرستی‌ از اتخاذ تدابیر ویژه‌‌ به منظور مدیریت بحران شرایط توفانی در حوزه دریایی و بندری ‌استان ‌هرمزگان خبر داد.
وی اظهار داشت: برای مواجهه با شرایط اضطراری توفانی که توسط سازمان هواشناسی پیش‎بینی شده است، تدابیر گوناگونی از جمله تقسیم استان به 6 منطقه، هماهنگی با HSC، انسداد مسیر بنادر، نگهداری شناورها در حالت آماده باش، انتقال پرسنل از دریا، توقف فعالیت‎های بندری، هماهنگی با دیدبان‎ها و مراکز MRCC و هماهنگی با امور دریایی کشورهای دیگر برای خروجی ندادن به شناورهای ایرانی در نظر گرفته است.
وی ‌توضیح داد: تاکنون جلسات متعددی به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی توفان و بارش‎های شدید‌ برگزار شده است، همچنین علاوه بر آن جلسات مختلفی با گروه های HSC برگزار شده است تا همه نهادها آمادگی لازم را برای وقوع حوادث احتمالی ناشی از توفان و بارش ها داشته باشند البته در این راستا دستورالعمل‎های لازم نیز به بنادر تابعه ارسال شده ‎است.

نوفرستی با اشاره به اینکه اداره هواشناسی وضعیت هوایی استان هرمزگان را از روز گذشته (سه‎شنبه) تا روز آینده پنج‎شنبه (٢١ آبان) با بارش شدید، رعد و برق و مضاف بر آن بادهای ناگهانی پیش‎بینی کرده است، اظهار کرد: در شرایط اضطراری وضعیت جوی و هوایی در دو بخش دریایی و بندری برنامه‎ریزی و عملیات‌های مختلف پیش بینی شده است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: در بخش دریایی، طرح مصوب استان برای مقابله با توفان در سال ٨٦ مصوب شده است که در هر زمانی که باد طولانی‎مدت، توفان و همچنین مواج بودن دریا پیش‎بینی و اتفاق می‎افتد اجرا می‎شود اما زمانی که مقیاس باد و توفان کوچک‎تر باشد کنترل شناورها، جلوگیری از تردد آنها، و حضور افراد در اتاق فرماندهی شناور و استفاده از جلیقه نجات در عرشه را به آنها توصیه می‎کنیم‌.

وی‌ گفت: بنابراین ضمن اعلام رعایت موارد مذکور به شناورداران و مسئولان بندری، از آنها درخواست کرده‎ایم تا شناورها را در لنگرگاه به حالت آماده باش نگاه دارند و حتی از تردد شناورهای ساحلی هم جلوگیری کنند؛ علاوه بر این اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با فراهم کردن تجهیزات از جمله پله‎های انتقال افراد آسیب دیده به ساحل سعی کرده است تا پیش‌بینی‌های لازم را برای زمان اضطراری انجام دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: البته برای آماده باش در شرایط اضطراری، استان هرمزگان را به 6 منطقه مختلف تقسیم‎بندی کرده، تجهیزات لازم را در هر منطقه فراهم کرده و مسوول تجهیزات هر منطقه را مشخص کرده‎ایم تا مدیریت بحران در این شرایط به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

نوفرستی با اشاره به اینکه در شرایط نامساعد جوی، دریا آسیب‎پذیری بالاتری نسبت به خشکی دارد، گفت: با گروه‎های مختلف سازمان شیلات، تعاونی‎های شیلاتی و تعاونی‎های مختلف شناورداران هماهنگ کرده‎ایم تا اجازه خروج به شناورها ندهند حتی در این زمینه با امور دریایی کشور امارات نیز صحبت کرده و هماهنگ کرده‎ایم که به شناورهای ما که در بنادر آنها هستند، خروجی ندهند.

وی درباره چگونگی جلوگیری از اعمال خسارات توفان به تجهیزات بندری گفت: نخستین کاری که در این راستا انجام می‎شود متوقف کردن عملیات تخلیه و بارگیری است‌ پس از آن برای هر منطقه دیدبان گذاشتیم تا در صورت وزش باد شدید و توفان در بنادر تابعه‌ سریعاً اطلاع‎رسانی کنند تا بتوانیم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: گام بعدی در این زمینه هماهنگی با ایستگاه‎های همیار ناجی است به صورتی که به سرعت به MRCC اطلاع‎رسانی خواهد شد مثلا اکنون پیش‌بینی شده است که بادهای شدید از جانب شمال می‎وزد به همین دلیل ما از طرف کوه گنو دیدبان گذاشته‎ایم تا به محض رسیدن باد‎های توفان‎زا به سرعت اطلاع‎رسانی کنند.

نوفرستی افزود: توفان و باد، زباله و یا اجسامی را از سمت خورها به سمت دریا می‎آورند و به این ترتیب به شناورها و یا برخی تجهیزات آسیب می‎رسانند به همین دلیل گروه‎هایی را برای جمع‎آوری این مواد زائد مامور کرده‎ایم تا به سرعت ساحل را پاکسازی کنند.

‌وی تأکید کرد: با وجود همه این اخطارها و اقدامات مقتضی گاهی بعضی شناورها در شرایط اضطراری به دریا می‎روند به همین دلیل ما سعی کرده‎ایم حتی برای آن افرادی که توجهی به این موضوعات ندارند، خدمات اورژانسی در نظر بگیریم
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید