افزایش صیدماهی مرکب(خساک)درگناوه

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
افزایش صیدماهی مرکب(خساک)درگناوه

رئیس اداره شیلات گناوه گفت: از زمان آزادسازی صید ماهی مرکب (خساک)، میزان استحصال این نوع آبزی صادراتی و ارزآوری بسیار بالا رضایت بخش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مهدی ابراهیمی روز دوشنبه افزود: در مدت ۱۵ روز اخیر ۲۰ تن ماهی مرکب در این شهرستان صید شده است، درحالی که مجموع صید پارسال ۱۶ تن و ۵۰۰ کیلوگرم بود.
وی اظهارکرد: روند افزایش صید این نوع آبزی ناشی از رعایت صیادان به قوانین و بکارگیری دستورالعمل شیلاتی بوده است.
رئیس شیلات گناوه گفت: قیمت هرکیلوگرم ماهی مرکب در اسکله ۱۷۰ هزارریال است که نمایندگان شرکت ها برای عمل آوری و صادرات به خارج کشور از صیادان خریداری می کنند.
وی افزود: باتوجه به دوره زندگی ۱ تا ۲ ساله این نوع آبزی از بهره برداران و ili کسانی که در دریا فعالیت دارند انتظار و توقع است که درصورت مشاهده تخم آن که بصورت خوشه انگوری و به گرگور و دیگر اجسام می چسبد در سریع ترین زمان در دریا رهاسازی کنند تا چرخه تولید آن دچار آسیب نشود و تداوم داشته باشد.

ابراهیمی، تعداد صیادان فعال این شهرستان را یکهزار تن اعلام کرد و گفت: ۲۴۰ فروند شناور و قایق در امر صید فعالیت دارند

وی یادآورشد: فصل صید ماهی مرکب از یکم اسفندماه جاری در ۱۰۰ کیلومتر از نوارساحلی این شهرستان آغاز و پایان آن براساس نظریه کارشناسان شیلات استان بوشهر به اطلاع صیادان خواهد رسید.
ماهی مرکب که در زبان محلی به خساک معروف است، یکی از بی‌مهرگان بوده که در زمان احساس خطر ماده‌ای چون مرکب مشکی را در آب پخش می‌کند.
با توجه به اینکه خوردن ماهی مرکب از نظر شرع اسلام اشکال دارد، بیشتر این آبزی به خارج صادر می شود و ارزآوری و درآمد خوبی برای کشور، صادرکنندگان و صیادان دارد.
ماهی مرکب در کشورهای غیر مسلمان علاوه بر کاربرد در صنایع دارویی به عنوان غذا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
صید ماهی مرکب با وسیله ای به نام گرگور که نوعی قفس سیمی است، انجام می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید