تغییر زمان ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای ضروری است

سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
تغییر زمان ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای ضروری است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: تغییر زمان فصل ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای برای تخم ریزی و حفظ ذخایر دریایی و رودخانه ای منطقه ضروری است
شهروز قلی نژاد اظهار کرد: فصل ماهیگیری در رودخانه مرزی آستارا چای هر سال به مدت یک ماه از اواخر اسفندماه تا اواخر فروردین ماه سال آینده به صورت مشترک بین صیادان ایران و جمهوری آذربایجان انجام می شود و این به لحاظ قانون زیست محیطی مجاز نیست. وی با بیان اینکه با توجه به اوج تخم ریزی ماهیان در رودخانه مرزی آستاراچای، این زمان از دیدگاه شیلات و محیط زیست منطقی و اصولی نیست، افزود: صیادان مرزنشین هر سال با مجوز مرزبانی های دو کشور بدون دخالت شیلات و محیط زیست در فصل ممنوعه اقدام به ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای می کنند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با تأکید بر اینکه رودخانه مرزی آستاراچای به دلیل داشتن شرایط ویژه از جایگاه منحصربفردی در تخم ریزی آبزیان برخوردار است، گفت: رودخانه مرزی آستاراچای با توجه به اینکه ارتباط مستقیم با دریای خزر دارد، باید از آن برای تکثیر و بازسازی ذخایر دریایی استفاده کرد.

قلی نژاد کاهش ذخایر ماهیان استخوانی در دریای خزر و حوزه بندر آستارا را یکی از دغدغه های محیط زیست و شیلات دانست و تصریح کرد: رودخانه ها یکی از منابع تأثیرگذار برای ذخایر آبزیان دریایی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: بی توجهی به ارزش و اهمیت رودخانه ها موجب ناامنی این مکان های حیاتی و باارزش برای آبزیان شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا صید بی رویه و بی توجهی به نظر کارشناسان شیلات و محیط زیست را موجب کاهش ذخایر دریایی عنوان و بیان کرد: کارشناسان محیط زیست و شیلات حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

وی از بین رفتن محل تخم ریزی ماهیان در رودخانه های ساحلی و بر هم زدن نظم طبیعت و زندگی ماهیان را موجب ناراحتی دوستداران محیط زیست دانست و افزود: امیدواریم صیادان با پرهیز از هرگونه صید در تمامی رودخانه ها و رعایت نکات ویژه برای حفظ ذخایر این رودخانه ها همکاری کنند.

قلی نژاد خواستار ممنوع شدن صید ماهی و یا تغییر زمان فصل ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای با توافق مرزبانی های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان شد و گفت: تغییر زمان فصل ماهیگیری در رودخانه آستاراچای به نفع صیادان دو کشور است.

وی با تقدیر از همکاری خبرگزاری مهر و هفته نامه پیام آستارا در اطلاع رسانی و پیگیری مسائل مربوط به ماهیگیری در رودخانه مرزی آستاراچای و کمک به حفظ محیط زیست و ذخایر دریایی و رودخانه ای منطقه، افزود: امیدواریم تمامی رسانه ها و دیگر فعالان زیست محیطی با کمک همه جانبه در این زمینه، مانع از کاهش ذخایر ارزشمند دریایی منطقه شوند.

شهرستان آستارا در شمال استان گیلان و مجاورت جمهوری آذربایجان قرار دارد و خط مرز آن توسط رودخانه محلی موسوم به آستاراچای تعیین می شود و براساس خط تالوگ نیمی از رودخانه و پل مرزی آستاراچای به طرف ایرانی و نیم دیگر به جمهوری آذربایجان تعلق دارد. همه ساله در فصل مراجعه ماهیان استخوانی برای تخم ریزی به رودخانه های آب شیرین حاشیه دریای خزر به ویژه رودخانه آستاراچای، تعدادی از سکنه دو طرف مرز با کنترل و صدور مجوز توسط عوامل مرزبانی دو کشور اقدام به ماهیگیری در این رودخانه مرزی می کنند

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید