صادرات 185 میلیون دلار انواع ابزیان

دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
صادرات 185 میلیون دلار انواع ابزیان
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در ده ماه امسال بیش از 185 میلیون دلار انواع آبزیان صادر شد
حسن صالحی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه میزان صادرات ابزیان در 10 ماه امسال در مقایسه با سال گذشته 20 درصد رشد داشته است، افزود: صادرات آبزیان در ده ماه گذشته از لحاظ وزنی 26 درصد رشد داشته است.

وی گفت: همچنین در بخش ماهیان زینتی در 10 ماه امسال 682 هزار دلار صادرات انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان شیلات ایران افزود: میزان تولید ماهیان زینتی در کشور 150 میلیون قطعه بوده است.

صالحی گفت: همچنین از بهره برداری 34 طرح تولید آبزیان در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: با افتتاح این طرح ها 4400 تن انواع آبزیان تولید و برای 492 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشاغل ایجاد شده است.

وی افتتاح طرح های پرورش ماهی در قفس را از مهمترین برنامه های سازمان شیلات ایران دانست و افزود: این طرح با مشارکت نروژی ها در بندر چارک غرب بندرلنگه در استان هرمزگان به بهره برداری می رسد که در پی آن 3 هزار تن ماهی تولید و 450 شغل ایجاد می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طرح بزرگ پرورش ماهی در قفس با بیش از 40 میلیارد تومان سرمایه و با مشارکت سرمایه گذاران خارجی به بهره برداری می رسد.

صالحی بهره برداری از بزرگترین طرح تولید ماهیان خاویاری را ازدیگر دستاوردهای شیلات دانست و افزود: این طرح که بزرگترین مرکز تولید ماهیان خاویاری درمنطقه است در جوانرود ساری با ظرفیت تولید 2 هزار تن گوشت ماهی و 30 تن خاویار به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد‌: چهار طرح تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار پرورشی تا پایان برنامه ششم به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: امسال بیش از 800 کیلوگرم خاویار پرورشی صادر شده است.
صالحی توسعه طرح پرورش ماهی در قفس را از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در بخش شیلات دانست و افزود: هم اکنون بیش از 130 قفس در دریا نصب شده است و سال آینده بیش از 4 هزارتن انواع آبزیان در این طرح تولید و عرضه خواهد شد.

وی گفت:‌ طرح پرورش ماهی در قفس در بوشهر منطقه هندیجان و در حوزه‌های سدهای کشاورزی در استان های کردستان، گیلان و لرستان اجرای می شود و براساس پیش بینی های انجام شده میزان تولید ماهی در این روش تا سال 99 به 200 هزار تن خواهد رسید.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: طرح صید فراساحل نیز از دیگر برنامه‌هایی است که امسال برای سید فانوس ماهیان در اعماق 200 تا 300 متری اجرا شده است.

صالحی گفت:‌ هم اکنون شیلات ایران با 800 شناور در آبهای بین المللی و اقیانوس هند مقام اول را در صید فانوس ماهیان در غرب اقیانوس هند به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شیلات ایران از لحاظ میزان صید بعد از اندونزی مقام دوم را در اقیانوس هند دارد.
رئیس سازمان شیلات گفت: قرار است تا پایان سال 96 حدود 30 فروند شناور به ناوگان صیادی ایران در آبهای بین المللی و اقیانوس هند اضافه شود.

30 شناور دیگر نیز تا پایان شهریور سال آینده به این ناوگان می پیوندد.

صالحی میزان واردات آبزیان را به کشور 126 میلیون تن در 10 ماه گذشته اعلام کرد و افزود:‌ در این مدت حدود هزارتن محصول شیلاتی نیز به کشور روسیه صادر شده است.

80 میلیارد تومان برای تولید کنندگان میگو اختصاص می یابد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبار به عنوان بسته حمایتی از تولیدکنندگان میگو در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.

حسن صالحی با اشاره به اینکه شیوع بیماری در مراکز تولید و پرورش میگو سبب کاهش تولید در استان های هرمزگان و خوزستان شد، افزود: تولید میگو از 22 هزار و 500 تن به کمتر از 17 هزار تن رسید که در پی آن خسارات سنگینی به تولید کنندگان وارد شد.

وی گفت: دولت در قالب طرح جامع میگو 100 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات تولیدکنندگان اختصاص داد اما هنوز بخشی از تولیدکنندگان از دریافت این خسارت بی بهره ماندند که برای جبران آن اختصاص 80 میلیارد تومان دیگر در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: بارها از بانکها درخواست کردیم بازپرداخت تسهیلات و وامهای پرورش دهندگان میگو را به علت مشکلاتی که در تولید دارند و خساراتی که به آنها وارد شده است به تعویق بیندازند و روزی نیست که با بانکها در این مورد مذاکره نکنیم.

صالحی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص بسته حمایتی دولت و همکاری بانکها مشکلات تولیدکنندگان میگو رفع شود .

وی همچنین درباره چگونگی تامین « تخم چشم زده ماهی » گفت: به علت شیوع بیماری در حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا برای تولید و تامین « تخم چشم زده» در داخل با مشکل مواجه شدیم بنابراین برای تامین نیاز مراکز پرورش ماهی قزل آلا برای واردات با کشورهای فرانسه و نروژ قرارداد امضا کردیم .

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است با ورود فناوری و دانش تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور نیاز وارداتی به کمتر از 20 درصد کاهش یابد .

صالحی همچنین از ایجاد مجتمع های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در کشور خبر داد و گفت: ‌اولین مجتمع در شهرستان محلات احداث می شود و پس از آن در کاشان و منطقه 22 تهران اجرا خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: مجتمع های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با همکاری استانداران در تمام شهرهای کشور ایجاد شود

منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید