مرگ دلفین‌ها در بی‌توجهی و غفلت مسئولان

چهار‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۹ بازدید
مرگ دلفین‌ها در بی‌توجهی و غفلت مسئولان

بار دیگر لاشه دودلفین به دلیل به دام افتادن در تور صیادان ساردین در ساحل جزیره هنگام کشف شد و این موضوع نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت

طی هفته گذشته شاهد به گل نشستن لاشه دو دلفین در جزیره هنگام بودیم. این دلفین‌ها به فاصله دو روز تلف شده‌اند که این امر زنگ خطر بزرگی برای حیات وحش خلیج فارس به شمار می‌رود.

طبق گزارشات رسیده از هنگام، زخم‌های مشاهده شده روی تنه این دلفین‌ها حاکی از آن است که در تور چشمه ریز صیادان ساردین به دام افتاده‌اند. این در حالیست که چندی پیش صید ماهی ساردین در اطراف هنگام به طور کل ممنوع اعلام شده‌است.

البته نکته مهم‌تر بی‌توجهی مسئولان محیط زیست قشم به این موضوع است که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. با توجه اینکه مسئولیت محیط زیست قشم و جزیره هنگام به طور همزمان به عهده مسئولان محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم است؛ اما از قرار معلوم هماهنگی لازم بین این دو اداره وجود ندارد. همین موضوع باعث مشکلات فراوانی از این قبیل می‌شود.

تصویب قانون ممنوعیت صید در اطراف جزیره هنگام یکی از کارهای خوبی بوده که برای مواجهه با این مشکل صورت گرفته؛ اما تا زمانی‌که یگان حفاظت شیلات در منطقه حضور نداشته باشد و نظارتی بر اجرای آن نباشد، قطعا کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

افزایش صید ماهی ساردین در اطراف جزیره هنگام و همچنین نزدیک شدن بیش از حد قایق‌های تفریحی به دلفین‌ها اگر همینطور ادامه پیدا کند، باعث ترس و کوچ آنها از منطقه خواهد شد. این موضوع نیز قطعا کاهش حضور گردشگران در جزیره را به همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه دلفین‌های اطراف جزیره هنگام از نوع در حال انقراض «بینی بطری‌ای» هستند، امیدواریم مسئولان ذی‌ربط با دقت بیشتری پیگیر مسئله بوده و با کمی درایت بتوانند از مهاجرت و مرگ و میر این پستانداران باارزش جلوگیری کنند.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید