فعالیت بیش از 80 حلقه چاه پرورش ماهی در سبزوار

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
فعالیت بیش از 80 حلقه چاه پرورش ماهی در سبزوار

مسئول اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار گفت: بیش از 80 حلقه چاه پرورش ماهی در این شهرستان فعال است

محمد نبوی در سبزوار با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی زیان‌های بسیاری به تولید و پرورش ماهی در این شهرستان وارد کرده است ، اظهار کرد: سبزوار با تولید سالیانه بیش از 10 هزار تن ماهی رتبه نخست در سطح خراسان رضوی را کسب کرده و امیدواریم با افزایش توجهات به تولید ماهی بتوانیم روند تولید ماهی را در سطح استان حفظ کنیم

وی با بیان اینکه تولید 2 هزار تن ماهی در کمتر از 10 درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان سبزوار است، افزود: اگر با همکاری اداره امور آب این میزان به بیش از 25 درصد افزایش پیدا کند قطعاً شهرستان سبزوار برابر با تولید کل میزان ماهی در خراسان رضوی می‌تواند به بازارهای خارجی و داخلی صادر کند.

مسئول اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار افزایش میزان تولید ماهی در این شهرستان را یکی از عوامل شکوفایی اشتغال و اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس آمارگیری‌های صورت گرفته شهرستان سبزوار دارای بیش از هزار و 500 حلقه چاه نیمه عمیق و عمیق است که خوشبختانه بیش از 80 حلقه چاه در زمینه‌های تولید ماهی فعال هستند.

محمد نبوی با بیان اینکه افزایش صدور پروانه احداث چاه تولید و پرورش ماهی در این شهرستان را تهدید نخواهد کرد، ادامه داد: نخستین استخر پرورش ماهی در سبزوار با ظرفیت تولید سالانه بیش از 30 تن ماهی در سال 83 به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار در سال گذشته با تولید بیش از 5 هزار و 700 تن رتبه نخست پرورش ماهی کسب کرده است، بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی انجام شده میزان تولید انواع ماهی‌های سردآبی و گرم آبی در امسال به بیش از 2 هزار و 400 تن افزایش یابد و نیز بیش از 35 درصد پرورش ماهی خراسان رضوی در این شهرستان تولید می‌شود.

مسئول اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به اشتغال‌زایی پرورش ماهی در سبزوار ، تصریح کرد: 44 نفر به پرورش ماهی‌های گرم آبی با تولید سالانه بالغ بر 177 تن و بیش از 80 نفر با میزان تولید 2300 تن ماهی سرد آبی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به تولید 6 هزار تن ماهی در خراسان رضوی، یادآور شد: نیاز فعلی خراسان رضوی به تولید ماهی بیش از 36 هزار تن است که در تولید ماهی با 30 هزار تن کسری مواجه هستیم.

محمد نبوی با بیان اینکه 20 درصد تولید ماهی در بازارهای سبزوار به فروش می‌رسد، اظهار داشت: 80 درصد میزان تولیدات ماهی در این شهرستان به بازارهای داخلی کشور و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود و خوشبختانه با افزایش میزان تولید سرانه مصرف ماهی در سبزوار به بیش از 7 هزار گرم افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان شهرداری سبزوار برای راه‌اندازی بازار فروش ماهی زنده در این شهرستان مساعدت نمی‌کند، افزود: نامه‌نگاری‌های لازم برای راه‌اندازی این طرح به شهرداری سبزوار ارسال شده که با دریافت عوارض شهرداری برای راه‌اندازی این بازار مواجه شدیم و باعث عدم حضور تولیدکنندگان ماهی در این طرح شده است.

مسئول اداره شیلات جهاد کشاورزی سبزوار یادآور شد: با موافقت شهرداری سبزوار قطعاً سرانه مصرف ماهی در این شهرستان از 7 کیلو به بیش از 20 کیلوگرم افزایش می‌یابد که مانع بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید