ضرورت ایجاد پایگاه نقشه‌برداری در دریای خزر

پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
ضرورت ایجاد پایگاه نقشه‌برداری در دریای خزر

رئیس سازمان نقشه‌برداری بر ضرورت ایجاد پایگاه نقشه‌برداری در دریای خزر تأکید کرد و گفت: با ایجاد این پایگاه می‌توان برای دریا حریم مشخص و آن را بهتر مدیریت کرد

علیرضا آزموده اردلان پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استانداری گیلان بیشتر داده‌ها را در ارتباط با یک مکان دانست و اظهار کرد: به این نوع داده‌ها، داده‌های مکانی گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در سیستم‌های جی‌.آی‌.اس اطلاعات را با موفقیت وارد کنیم می‌توانیم به اعتلای مکانی برسیم، افزود: معیار این عمل باید تصمیم‌های مورد نظر باشد

رئیس سازمان نقشه‌برداری، اطلاعات درست را مانع از انجام برخی اقدام‌های ناصحیح خواند و گفت: اگر اطلاعات با نقطه نظرهای مهم قرار گیرد موجب می‌شود سد نسازیم و یا صنعت در مکانی دیگر احداث شود.

وی تصمیم‌گیری در زمینه همجواری و موقعیت مکانی درست را موجب دستیابی به تصمیم قابل قبول دانست و افزود: اطلاعات می‌تواند ما را به تصمیم‌های درست هدایت کند و در جوامع پیشرفته به شاخص توسعه برساند.

آزموده‌اردلان استفاده صحیح از اطلاعات مکانی و موقعیتی را در همایش سرزمین تاثیرگذار خواند و ادامه داد: امروزه اطلاعات سرمایه اصلی محسوب می‌شود و کسی قدرتمند است که اطلاعات بیشتر دارد.

وی جابه‌جایی فیزیکی اطلاعات را خوشایند ندانست و تصریح کرد: ایجاد شبکه امن برای اطلاعات در استفاده درست و به‌جا از آن نقش مهمی دارد و مقتضات داده‌ها باید برپایه علمی باشد.

این مسئول با بیان اینکه داده‌های مکانی به عنوان یک زیرساخت، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عوامل تصمیم‌گیری به‌ویژه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در زندگی امروزی است، افزود: در این راستا راه‌اندازی زیرساخت‌ داده‌های مکانی مهم است.

وی به راه‌اندازی پروژه زیرساخت داده‌های مکانی اشاره کرد و گفت: این پروژه در راستای برنامه راهبردی اطلاعات جی.آی.اس با پشتیبانی شهرداری و سازمان آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری راه‌اندازی شده است.

آزموده‌اردلان، اس.دی.آی را مجموعه‌ای از فناوری‌، سیاستگذاری‌، استاندارد، شبکه‌های دسترسی و منابع انسانی برای جمع‌آوری، پردازش، ذخیره‌سازی، توزیع، بهینه‌سازی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات مکانی در سطح‌های مختلف عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به داده‌های مکانی مناسب و یکپارچه امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: این موضوع به‌ویژه برای برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری بخشی از فعالیت این سازمان را اندازه‌گیری نوسانات دریا ذکر کرد و یادآور شد: در خشکی نیز فعالیت می‌کنیم تا بتوانیم وضعیت حال کشور را برای آیندگان به ثبت برسانیم.

وی با تصریح بر اینکه در سال 1340 تا 1347 تمام کشور در مقیاس 20 هزارم عکسبرداری شده بود، خاطرنشان کرد: امروز نیز به این عکس‌ها اتکا می‌شود تا آیندگان به عنوان یک سند به آن اتکا کنند.

آزموده‌اردلان زیرساخت‌های گیلان را جزو دارایی‌های مهم خواند و گفت: باید به این زیرساخت‌ها به عنوان یک سرمایه توجه کرد.

وی استقرار ایستگاه تعیین ماهواره برای به تصویر کشیدن پوسته زمین را از اقدام‌های مهم سازمان مذکور برشمرد و متذکر شد: استقرار این ایستگاه به ما می‌گوید ریسک زلزله چگونه است و با توجه به موقعیت جغرافیایی گیلان، استقرار دو ایستگاه در این استان بسیار اندک بوده و باید ایستگاه‌های بیشتری مستقر شوند.

این مسئول یکی از مزیت‌های گیلان را مجاورت آن با دریا بیان کرد و افزود: نیاز است در گیلان پایگاهی برای نقشه مورد نظر در دریای خزر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات ما در دریای خزر اندک است، خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه مذکور در دریای خزر بسیار اهمیت دارد و باید به این دریا تسلط پیدا کنیم و با نقشه دقیق می‌توان برای دریانوردی و بهره‌وری بیشتر از شیلات و امور پرورش ماهی و... مدیریت بهتر انجام داد.

آزموده‌اردلان اضافه کرد: باید بتوانیم بر اساس شیب و توپوگرافی برای دریا حریم مشخص کرد تا بر اثر نوسانات دریا منابع ما زیر آب نرود و مدیریت بهتر صورت گیرد.

وی درباره اس.دی.آی به عنوان زیرساخت مشترک برای بهبود دسترسی به منابع و سرویس‌ها کمک بسیاری به تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان یک سازمان یا جامعه، یادآور شد: ادغام و به‌کارگیری اطلاعات مکانی یکی از کاربردهای این زیرساخت است.

این مسئول تسهیل در تبادل، افزایش منافع اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی داده‌های مکانی موجود توسط سازمان‌های مختلف و تسهیل در توسعه بازار اطلاعات و صنعتی را از دیگر کاربردهای اس.دی.آی برشمرد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید