ارتقا جایگاه زنجان در تولید آبزیان به رتبه هشتم کشوری

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
ارتقا جایگاه زنجان در تولید آبزیان به رتبه هشتم کشوری

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این استان رتبه هشتم تولید آبزیان را در بین 33 مرکز شیلاتی کشور به خود اختصاص داد که پیش از این در جایگاه یازدهم قرار داشت

محمود صیادبورانی روز دوشنبه افزود: استان زنجان به واسطه شناخت پتانسیل های آبزی پروری استان، مطالعه و برنامه ریزی برای عملیاتی کردن پتانسیل های بالقوه به بالفعل در این حوزه را انجام داده است.
وی اظهارکرد: بومی سازی مزارع آبزی پروری متناسب با سرمایه متقاضی و مصالح موجود در منطقه، برنامه ریزی برای تامین نهاده های فعالیت در داخل استان زنجان از جمله تجهیزات افزایش تولید در واحد سطح است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: تامین خوراک و بچه ماهی، ارائه آموزش های مورد نیاز فعالان به صورت چهره به چهره و به وسیله انواع بسته های آموزشی و هدایت متقاضیان آبزی پروری به مجاروت رودخانه ها از برنامه های انجام شده برای افزایش تولید آبزیان در این استان به شمار می رود.
صیادبورانی، انعقاد قرارداد با شرکت آب منطقه ای به منظور در اختیار قرار دادن زمین های تحت مالکیت آن شرکت به صورت اجاره ای به متقاضیان آبزی پروری' 900 هکتار'، افزایش ضریب بازماندگی ماهی و کاهش ریسک فعالیت به واسطه طراحی و اجرای مزارع پرورش ماهی بر اساس اصول فنی و مهندسی را از دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش تولید ماهیان در استان زنجان برشمرد.
وی ادامه داد: وجود بازار با قیمت مناسب برای عرضه تولیدات آبزیان و مورد توجه قرار گرفتن این تولیدات به عنوان محصولی پاک و سالم منجر شد تا آبزیان تولیدی استان زنجان در سال مالی 94 رتبه هشتم تولید را پیش از استان های مازندارن، خوزستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویر احمد و کرمانشاه به خود اختصاص دهد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، با بیان اینکه این استان در زمینه تولید آبزیان رتبه یازدهم کشوری را داشت، افزود: بیش از 12 هزار و 200 تن تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی موجب ارتقا جایگاه زنجان به هشتمین ردیف شد.
صیادبورانی افزود: استان زنجان رتبه اول تولید ماهیان سردآبی منطقه شمالغرب کشور را دارد و در این زمینه از استان های ساحلی پیشرو است.
شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب بیشترین میزان تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان را به خود اختصاص داده اند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید