اعتراض پرورش دهندگان ماهی مجتمع آزادگان به مجریان طرح مقابله با ریزگردها

شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
اعتراض پرورش دهندگان ماهی مجتمع آزادگان به مجریان طرح مقابله با ریزگردها

جمعی از تولیدکنندگان فعال در مجتمع آبزی پروری آزادگان، نسبت به برداشت آب از تاسیسات این مجتمع برای طرح مهار کانون های ریزگرد اعتراض کردند، این در حالیست که شیلات خوزستان اعلام کرده تنها از آب مازاد این مجتمع استفاده می شود.

در پی گرد و خاک هشتم بهمن ماه، و بحران بی سابقه ای که در نتیجه قطع چند روزه برق و آب و شبکه مخابراتی در اهواز و چند شهر خوزستان به وقوع پیوست، طرح مهار کانون های فوق بحرانی ریزگردها در اطراف اهواز در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نهالکاری و پخش سیلاب به صورت مصنوعی در کانون های گرد و غبار جنوب و جنوب شرق اهواز که بیش از 100 هزار هکتار برآورد شده، آغاز شده است.

در مرحله نخست، 40 هزار هکتار در برنامه قرار گرفته است و مقرر شده یکی از منابع آب مورد نیاز این طرح از کانال پرورش ماهی مجتمع آبزی پروری آزادگان در شهرستان کارون باشد.
این در حالی است که برخی از بهره برداران این مجتمع طی تماس با خبرگزاری ایرنا استان خوزستان، اعتراض خود را نسبت به برداشت آب اعلام کرده و خواستار پیگیری این مساله شدند.
فراز زاهدی فر از تولیدکنندگان ماهی در مجتمع آزادگان در این باره گفت:مجتمع پرورش ماهی آزادگان بر اساس قانون برنامه سوم توسعه کلنگ زنی شد و قرار شد 25 درصد سرانه مصرف آبزیان را بالا ببرد، بر همین اساس بود که سرمایه گذاران و علاقمندان را برای کار در آن دعوت کردند
وی افزود:فاز نخست این مجتمع با همه مشقات و معضلات و خسارت های ناشی از خشکسالی، به بهره برداری رسید و اکنون سرمایه گذاران آن را از دولت خریداری کرده و تعاونی تشکیل داده اند.
زاهدی فر عمر این مجتمع را بیش از 10 سال دانست و اضافه کرد:فاز نخست این مجتمع 2 هزار و 500 هکتار پرورش ماهی و 2 هزار و 700 هکتار علوفه کاری و فاز دوم آن هفت هزار هکتار پرورش ماهی و علوفه کاری است.
به گفته وی، همه واحدهای پرورش ماهی در فاز نخست به بهره برداری رسیده و چند واحد در فاز دوم نیز آماده بهره برداری هستند که به دلیل تامین نشدن آب مورد نیاز هنوز فعال نشده اند.
زاهدی فر با انتقاد از اقدام وزارت جهاد کشاورزی در برداشت آب از تاسیسات مجتمع آزادگان تصریح کرد:این وزارت، در اقدام غیرکارشناسی و بدون برنامه می خواهد دایک اختصاصی این مجتمع را بشکافد و 20 مترمکعب برثانیه آب برای طرح های نهالکاری و مهار کانون ریزگرد بردارد، که مجری این طرح چند روز پیش برای تخریب دایک مراجعه کرد و با اعتراض و مخالفت بهره برداران، کار را تعطیل کرد.
مدیرعامل سابق اتحادیه پرورش دهندگان ماهی اهواز، مجوز برداشت آب مجتمع پرورش ماهی آزادگان را 35 مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و افزود: این حقابه مخصوص مجتمع آزادگان است و وزارت نیرو نمی تواند حقابه مجتمع ما را به طرح مقابله با ریزگردها اختصاص دهد و باید برای این طرح حقابه جدیدی در نظر گرفته شود.
زاهدی فر تصریح کرد: نباید برای حل یک مشکل، برای محل دیگری ایجاد مشکل کنند.
وی اضافه کرد:مالک این مجتمع، بخش خصوصی است و مسئولان بارها برای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی شعار داده اند، اما می بینیم که بدون در نظر گرفتن سرمایه گذاری و منافع این بخش، و حتی بدون اینکه با پرورش دهندگان گفت وگو و یا به آنها اطلاع رسانی کنند، یک طرح نامعلوم را آغاز کرده اند.
زاهدی فر اظهار کرد: هر مزرعه 40 هکتاری از این مجتمع یک میلیارد تومان هزینه برای آماده سازی نیاز دارد که خسارت به هر کدام از این مزارع، زندگی پرورش دهندگان را نابود می کند.

*آب مازاد را موقت برمی داریم
مدیرکل شیلات خوزستان در این خصوص، برداشت سهم پرورش دهندگان ماهی را برای نهالکاری رد کرد و گفت:آب مازاد مجتمع پرورش ماهی آزادگان به صورت موقت برای طرح مهار ریزگردها مورد استفاده قرار گرفته است.
نبی الله خون میرزایی توضیح داد:ایستگاه پمپاژ مجتمع آزادگان برای دو فاز پرورش ماهی و سه فاز علوفه کاری طراحی شده است که در حال حاضر فاز نخست، مزارع پرورش ماهی و علوفه کاری در حال بهره برداری و فاز دوم در مرحله آماده سازی است و کانال اصلی آبرسانی فاز دوم که در تعهد شیلات است، هنوز تکمیل نشده است.
وی افزود: ایستگاه پمپاژ و کانال مجتمع آزادگان برای 35 مترمکعب برثانیه آب طراحی شده این در حالی است که حقابه مزارع فاز اول در فصل آبگیری 10 مترمکعب برثانیه و در فصل پرورش 6 مترمکعب بر ثانیه است، بنابراین در حال حاضر آب مازاد بر نیاز پرورش دهندگان وجود دارد، که می توانیم تا زمان بهره برداری فاز دوم از این آب برای کنترل کانون های ریزگرد استفاده کنیم.
خون میرزایی تاکید کرد: هم اکنون ریزگردها مشکل اصلی مردم خوزستان و یکی از دغدغه های دولت و نظام است و باید در صدر اولویت ها قرار گیرد، اهمیت این معضل به اندازه ای است که وزرا و رئیس جمهور برای بررسی این مساله به خوزستان آمده اند و حتی مقام معظم رهبری نسبت به آن تذکر داده است؛ از سوی دیگر استفاده از آب مازاد طرح آزادگان تا زمان راه اندازی این طرح مشکلی برای بهره برداران ایجاد نمی کند.
وی افزود:بدیهی است که باید به دنبال راهکار اصلی و دائمی برای تامین آب طرح نهالکاری باشیم و بعد از بهره برداری از فاز دوم آزادگان، باید از منبع جدیدی برای طرح های بیابان زدایی استفاده شود.
خون میرزایی خاطرنشان کرد:سرمایه گذاران و حقوق آنها برای ما محترم است و طرحی که اکنون در حال اجراست، خدشه ای به حقابه طرح آزادگان وارد نمی کند و از سهم آنها چیزی کم نمی شود.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید