بزودي صيادان چابهاري كار پرورش ماهي در قفس را آغاز مي كنند

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
بزودي صيادان چابهاري كار پرورش ماهي در قفس را آغاز مي كنند

قائم مقام اداره كل شيلات و معاون صيد و بنادر ماهيگيري سيستان و بلوچستان گفت: با اقدامات و هماهنگي انجام شده بزودي صيادان شهرستان چابهار در سواحل و درياي مكران(عمان) كار پرورش ماهي در قفس را آغاز مي كنند.

مهرداد ميرزايي روز دوشنبه در چابهار با اشاره به قابليت هاي شيلاتي و آبزي پروري اظهار داشت: سواحل سيستان و بلوچستان داراي مزيت هايي فراوان و فرصت بالاي سرمايه گذاري براي پرورش ماهي در قفس نسبت به ساير سواحل كشور است.
وي گفت: كيفيت فيزيكو شيميايي مناسب آب، جابجايي آلودگي ها و ضايعات توليدي آبزيان پرورشي به دليل ارتباط با آبهاي آزاد و امكان مكان يابي با عمق هاي متفاوت مهمترين مزاياي درياي مكران است.

وي با اشاره به اينكه پرورش ماهي در قفس براي نخستين بار در چابهار قرار است انجام شود، افزود: گونه هاي ارزشمند و با ارزش ريالي خوب ماهيان دريايي بومي مانند سوكلا، صبيتي، هامور و غيره در قفش پرورش پيدا مي كنند.
وي با بيان اينكه پرورش ماهي در قفس كاري با صرفه اقتصادي بالا و بي خطر و كم هزينه است، خاطرنشان كرد: هم اينك 20 شركت متقاضي اجراي طرح پرورش ماهي در قفس با ظرفيت توليد 112 هزار و 350 تن در سال هستند.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: ظرفيت برداشت ماهي درهر قفس حداقل 50 تن و هر مزرعه تا 200 تن در هر دوره چهار، شش و 12 ماه است.
ميرزايي اظهار اميدواري كرد: با نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب و رياست جمهوري به سواحل مكران در اين منطقه در زمينه شيلات و آبزي پروري توسعه پيدا مي كند و پيش بيني شده ظرفيت توليد سالانه ماهي در قفس به 300 هزار تن برسد.
وي افزود: پرورش ماهي در قفس در سالهاي اخير با حمايت هاي دولت تدبير واميد در سواحل كشور همراه بوده و بخاطر سودآوري و هزينه كم بسيار با اهميت شده است.
وي پايين بودن هزينه هاي طراحي، نصب و نگهداري قفس، افزايش محصول توليدي با كيفيت با هزينه كمتر، كاهش هزينه هاي تامين خوراك آبزيان با توجه به مواد غذايي طبيعي در دريا، اشتغالزايي هر قفس حداقل 10 نفر و بهره برداري اقتصادي، مطمئن از منابع در دسترس و صيد بي خطر و بدور از هرگونه نگراني در غرق شدن و سرقت لنج و قايق توسط دزدان دريايي را از مزاياي پرورش ماهي در قفس عنوان كرد.
وي بيان كرد: صيادان با طراحي قفس در اندازه هاي متفاوت كه دور تا دور آن با تور محصور شده را در عمق 10 متري دريا قرار مي دهند و بچه ماهي را در آن رها و پس از تكميل دوره، آنان را با خيال آسوده برداشت و روانه بازار مصرف مي كنند.
وي امكان صادرات محصول و كسب درآمد ارزي، توليد پروتئين با كيفيت در سبد خانوارها، امكان سوق دادن تشكل صيادي به سمت آبزي پروري دريايي پايدار را از فرصت هاي مهم پرورش ماهي در قفس عنوان كرد و گفت: بومي سازي و تشويق صيادان يكي از اهداف اداره كل شيلات استان در اين زمينه است تا براي ساكنان منطقه سودآوري بالايي داشته باشد.
قائم مقام اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: 11 اسكله و جايگاه تخليه صيد، 2 هزار 330 شناور صيد وصيادي(930 لنج و هزار و 400 قايق)، حدود 25 هزار نفر صياد دائمي و فصلي در قالب 34 تعاوني صيادي، 6 شهرك و ناحيه صنعتي و بيش از 100 واحد توليدي صنايع شيلاتي در چابهار و كنارك وجود دارد.
ميرزايي افزود: سواحل چابهار و كنارك 36 درصد صيد آبهاي جنوب كشور، 31 درصد صيد كل كشور، 20 درصد كل توليد آبزيان كشور (صيد و آبزي پروري)، رتبه دوم صيد در اقيانوس هند بعد از اندونزي، رتبه نخست صيد در غرب اقيانوس هند و تأمين كننده بيش از 70 درصد تون ماهيان كشور است.
وي ادامه داد: سواحل مكران در حوزه چابهار و كنارك بيش از 42 هزار هكتار اراضي مستعد پرورش ميگو دارد كه مي توانند نقش مهمي در افزايش اشتغال، ارزآوري و توسعه روستايي در مناطق ساحلي جنوب سيستان و بلوچستان ايفا كنند.
چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور و سرزمين موج و مرجان با 13هزار و 161 كيلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
اين شهرستان زيبا و ساحلي در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است و تا زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان 645 كيلومتر فاصله دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید