چابهار در میان 21 کشور جهان عرض اندام می‌کند

یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
چابهار در میان 21 کشور جهان عرض اندام می‌کند
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با برگزاری اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند، چابهار در عرصه بین المللی بیش از پیش نمایان خواهد شد و عرض اندام خواهد کرد.

حامدعلی مبارکی افزود: ٢١ کشور عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند ‌۳۰ و ۳۱ اردیبهشت امسال در منطقه آزاد چابهار دور هم جمع می‌شوند و درباره مسائل این اتحادیه به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی بیان کرد: توسعه روابط تجاری-اقتصادی میان کشورهای عضو، ایجاد دبیرخانه و نمایشگاه دائمی در چابهار و توسعه روابط با سایر مناطق آزاد خارج از کشور را از جمله اهداف این اجلاس است. معرفی مناطق آزاد تجاری ایران، ارائه زمینه‌های موجود برای تبادل فناوری، مهارت‌های فنی و مدیریتی در مناطق آزاد کشورهای عضو، مدیریت تأمین زیرساخت‌ها و تشکیل تیم‌های اجرایی از اهداف دیگر این اجلاس است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پروژه‌های همکاری بین اعضا، ایجاد واحد حمایت از شیلات برای همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان، توسعه گردشگری، تشکیل شورای حمل‌ونقل دریایی و ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری است.

وی گفت: در اختیار گرفتن سهم حداکثری در صادرات مواد غذایی به روسیه از طریق انتقال کالا از منطقه آزاد چابهار، معرفی و گسترش کریدور تجاری چابهار- انزلی- آستاراخان به کشورهای عضو در اجلاس و تسهیل روابط تجاری و گمرکی با کشورهای عضو از طریق منطقه آزاد چابهار از دیگر اهداف در زمینه توسعه تجارت کشورهای شرکت کننده در اجلاس هستند.

به گفته مبارکی، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای اقیانوس هند 21 عضو دارد که از جمله اعضای دائم آن می‌توان به ایران، هند، آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، امارات، سنگاپور و تایلند اشاره کرد، البته این اتحادیه چند عضو ناظر از جمله ژاپن، فرانسه، آمریکا، چین، انگلستان و مصر نیز دارد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید