احتمال زیاد ورود عمدی بیماری VHS به مزارع ماهی

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۰ بازدید
احتمال زیاد ورود عمدی بیماری VHS به مزارع ماهی
مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان همدان رتبه نخست کشور در تکثیر ماهی قزل‌آلای آب شیرین را دارد، گفت: بروز بیماری VHS در ایران بی‌سابقه بوده و احتمال اینکه به صورت عمدی وارد شده باشد زیاد است.

علی دولو سه‌شنبه 4 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه آبزی‌پروری به دو صورت پرورش در آبهای جاری و چاه‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: امکان تهدید آلودگی آبزیان در آبهای جاری بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه تأمین نهاده‌های پرورش ماهی از جمله تخم چشم‌زده ماهی از خارج از کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: حفاظت و تأمین آب سالم برای مزارع پرورش ماهی از جمله اقدامات انجام شده در راستای پدافند غیرعامل است.

وی افزود: شیلات و آبزی‌پروری در استان همدان سابقه زیادی ندارد اما با این وجود فعالیت‌ها و تولیدات خوبی داشته است به‌طوریکه 35 درصد از تخم چشم‌زده قزل‌آلای کشور در استان همدان تولید می‌شود.

دولو ادامه داد: شناسایی گونه‌های جدید و جایگزین برای شرایط اضطرار صورت گرفته و در حال حاضر چند گونه از ماهی‌های آزاد دریای خزر که از نظر بیولوژیکی به قزل‌آلا شباهت دارد، در چند مزرعه استان پرورش داده شده است.

وی یادآور شد: همچنین پرورش ماهی‌های خاویاری نیز در استان همدان صورت گرفته که موفقیت‌آمیز بوده است.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بیماری VHS خسارت زیادی برای استان به وجود آورد، بیان کرد: شیوع این بیماری خسارت زیادی به مزارع استان و به ویژه شهرستان نهاوند وارد کرد و چندین مزرعه را به تعطیلی کشاند.

وی با بیان اینکه 13 میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی استان وارد شده است، خاطرنشان کرد: این ویروس به طور کامل حذف نمی‌شود اما با پاکسازی مزارع و قرنطینه کردن، سعی شده این ویروس را کنترل کنیم به طوریکه درحال حاضر مزارع آلوده به چرخه تولید بازگشتند.

دولو جلوگیری از حمل و نقل غیرضروری ماهی‌ها از اقدامات دیگر در راستای کنترل ورود آلودگی به مزارع پرورش ماهی دانست و ادامه داد: آزمایشگاه‌های مجهز و در دسترس در شرایط اضطرار و ایجاد سیستم‌های حفاظتی و کنترل از راه دور از الزامات حوزه شیلات است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید