شرکت های روسی بدنبال سرمایه گذاری در شیلات ایران

چهار‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۶ بازدید
شرکت های روسی بدنبال سرمایه گذاری در شیلات ایران
کشورمان از جمله کشورهایی است که در حوزه آبزیان و فرآورده های دریایی چه در دریاهای جنوب و چه در دریای خزر؛ می تواند در عرصه جهانی حضور داشته باشد.
کشورمان از جمله کشورهایی است که در حوزه آبزیان و فرآورده های دریایی چه در دریاهای جنوب و چه در دریای خزر؛ می تواند در عرصه جهانی حضور داشته باشد. بسیاری از محصولات دریایی ایران از سوی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است به تازگی نیز در حوزه شیلات؛ ارتباطات تجاری پررنگ تری میان کشورمان با روسیه برقرار شده است
حسن صالحی معاون وزیر جهاد كشاورزی و سرپرست هیات ایرانی در هفتمین نشست مشترك شیلاتی ایران و روسیه در گفتگو با ایرنا در این زمینه نوشته است: "این امكان وجود دارد تا شركت های مشترك با همكاری طرف های روسی در مناطق آزاد ایران در صنایع مرتبط از تولید تا صادرات در بخش های شیلاتی فعالیت كنند و جمهوری اسلامی ایران از این امر استقبال و تسهیلات لازم را هم فراهم می كند. در نشست آستراخان مذاكره لازم برای بازدید نمایندگان آژانس ماهیگیری روسیه از مناطق آزاد شمال و جنوب ایران با هدف جذب سرمایه گذاری شركت های روسی انجام شد و طرف مقابل نیز علاقه مند به سرمایه گذاری طرف های ایرانی در طرح های توسعه ای شیلاتی روسیه است كه بخش های خصوصی ایران می توانند از این فرصت استفاده كنند. با هدف گذاری گسترش توسعه تجارت دریایی، ارتباط كارآمدتر بین بخش های خصوصی دو كشور، آسان كردن حمل و نقل و اختصاص یارانه های صادرات می توان این بخش از روابط دو كشور را تقویت كرد.

بخش های تولید شیلاتی ایران سال 94 حدود 84 هزار تن صادرات داشته كه امكان افزایش آن تا 100 هزار تن نیز وجود دارد. محصولات بخش آبزیان ایران تاكنون به كشورهای مختلفی از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه و مناطق قفقاز صادر شده است و می شود و اكنون هم با توجه به زیرساخت ها این امكان هست تا میزان صادرات این بخش به روسیه را از 1000 تن كنونی به 20 تا 30 هزار تن در سال افزایش دهیم."

این گزارش می افزاید: چندی پیش حسن صالحی، معاون وزیر جهادکشاورزی در گفتگویی با مهر بیان کرده بود که: "در ۹ ماهه امسال ۱۰۰۰ تن محصولات شیلاتی به روسیه صادر شده است. برآورد می‌شود میزان تولید در مزارعی که تاکنون برداشت در آنها انجام شده، نزدیک به ۱۶ هزارتن میگو است. پیش‌بینی می‌شود میزان کل تولید در سال‌جاری بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تن باشد. روسیه متقاضی تمام محصولات شیلاتی و انواع آبزیان دریایی، پرورشی ما از جمله میگو، ماهیان خاویاری و غیره است، ضمن اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد متاسفانه کاهش قیمت روبل روسیه، در سال‌جاری تمایل صادرکنندگان را برای صادرات برخی محصولات که در کشورهای دیگر متقاضی دارند تاحدودی تحت تاثیر قرار داد. در کل با توجه به تنوع محصولاتی که تاکنون به روسیه صادر شده‌اند، نزدیک به هزار تن محصولات شیلاتی در ۹ ماهه امسال به این کشور صادر شده است. در حال حاضر نمی‌توان این موضوع را پیش بینی کرد."

یادآور می شود: در حاشیه نشست آستراخان، هیات ایرانی از بزرگترین مركز پرورش ماهیان خاویاری آستراخان روسیه و چند مركز دیگر پرورش آبزیان بازدید كرد. براساس موافقتنامه همكاری های شیلاتی ایران و روسیه امضا شده در سال 1375 كه مجالس دو كشور آن را تصویب كرده اند، همه ساله كمیسیون مشترك به تناوب با میزبانی هر یك از كشورها برگزار می شود كه تاكنون هفت اجلاس تشكیل شده است

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید