۲۰ هزار تن آبزی سال ۹۵ در کشور تولید می‌شود

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
۲۰ هزار تن آبزی سال ۹۵ در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات از تولید آبزیان در درون قفس و در حوزه آبی دریا خبر داد و گفت: ۲۰ هزار تن آبزی در سال ۹۵ در کشور تولید می‌شود

حسن صالحی با اشاره به عملیات سازمان شیلات اظهار داشت: خوشبختانه در سازمان شیلات ایران در سال گذشته توانستیم به مرز یک‌ میلیون تن تولید آبزیان در کشور دست یابیم که جایگاه ویژه و قابل اهمیتی محسوب می‌شود.

وی افزود: اقداماتی که در این زمینه برنامه‌ریزی شده شامل هدف قرار دادن تولید یک میلیون و 500 هزار تن تا پایان برنامه ششم می‌شود که در این راستا تاکنون توانسته‌ایم تولید 40 درصدی از آبزی‌پروری و 60 درصد صید دریایی را در کارنامه خود به ثبت برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: روند تولید آبزیان در سال 1400 به درصد پنجاه به پنجاه می‌رسد که این مسئله امری مشکل‌ساز محسوب می‌شود.

صالحی ادامه داد: یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه آبزی‌پروری با توجه به محدودیت آب شیرین در کشور تولید آبزیان در درون قفس و در حوزه آبی دریاست.

وی عنوان کرد: مقدار تولیدات آبزیان در سال 92 به مقدار 120 تن، در سال 93 حدود 500 تن و در سال گذشته به مقدار 3 هزار و 600 تن رسید اما برای امسال تولید 20 هزار تن و برای سال آینده نیز 50 هزار تن را تعهد کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان برنامه ششم به تولید 200 هزار تن دست‌ یابیم.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به مطالعات انجام شده بر دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: ظرفیت بیش از یک میلیون تن پرورش ماهی در قفس را دارا هستیم و خوشبختانه این روند به سرعت درحال پیش‌روی است.

صالحی خاطرنشان کرد: در بخش آبزی‌پروری به خصوص توسعه مکانیزاسیون، روش‌های استفاده از سیستم‌های برگشت آب و استفاده از اکسیژن مایع درون استخرها از مباحث دارای اهمیت به شمار می‌آیند و خوشبختانه در بحث صادرات آبزیان در کشور دارای جایگاه خیلی خوبی هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در بخش شیلات دارای تراز اجرایی مثبت با بیش از 200 میلیون دلار هستیم که در سال گذشته بیش از 350 میلیون دلار صادرات آبزیان را داشته‌ایم که در بخش ماهیان زینتی استان مرکزی جایگاه ویژه و اول را در کشور به خود اختصاص داده که این نقش با توسعه شهرک ماهیان زینتی در شهرستان اراک روند روز افزونی به خود تخصص می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور افزود: استان مرکزی در بخش ارائه الگوهای عرضه ماهی در حاشیه اتوبان‌ها و جایکاه‌ها به ویژه به افراد توریست، عموم مردم و مسافرانی که از استان عبور می‌کنند شیوه مناسب و خوبی را در پیش گرفته است.

صالحی ادامه داد: جشنواره‌ای که امسال در استان مرکزی برگزار شد در سطح کشور نمونه بود همچنین بیش از 400 نوع غذای تولید شده از آبزیان در این جشنواره ارائه شد و بیش از 3 هزار و 500 نفر از مردم از این جشنواره استقبال به عمل آوردند که این امر به عنوان یک الگو برای تمام استان‌ها تلقی می‌شود که امیدواریم گسترش یابد.

وی عنوان کرد: در بخش توسعه آبزی‌پروری و با توجه به رشد بیش از 25 درصد استان مرکزی در این عرصه امیدوا هستیم که تولیداتمان در استان به مقدار 2 هزار و 500 تن برسد و بیش از 13 میلیون قطعه ماهیان زینتی و بیش از یک میلیون دلار صادرات محصولات زینتی را به خارج از کشور را به ثبت برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور خاطرنشان کرد: اقدام برای ایجاد یک کارخانه تولید کنسروماهی به شیوه سیستم‌های ساندیسی با مشارکت شرکت‌های خارجی و خرید کل محصول توسط همان شرکت خارجی از برنامه‌های تاثیرگذار در استان مرکزی محسوب می‌شود و تمام ماشین‌آلات مربوط به این کارخانه تهیه شده و امیدواریم که هر چه سریع‌تر افتتاح شود.

صالحی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده غذای مرحله اولیه بچه‌ماهی از واردات تامین می‌شود که در این راستا در حال احداث کارخانه‌ای در شهرستان شازند هستیم و عملیات این کارخانه به مرحله نسب دستگاه‌های مربوطه رسیده است همچنین نمایندگانی از فرانسه در راستای تولید نسل اول بچه‌های ماهی قزل‌آلا به صورت مشترک با یک شرکت فرانسوی که توسط یک فرد ایرانی اداره می‌شود در استان مرکزی اقدام کره‌اند

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید