صنعت میگوی ایران به توسعه بازار داخلی نیاز دارد

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۱۰۷ بازدید
صنعت میگوی ایران به توسعه بازار داخلی نیاز دارد
کارشناس حوزه آبزیان گفت: با کمی تبلیغات در رسانه های جمعی، اگر 10 درصد جمعیت 80 میلیونی ایران میگو بخورند، همه تولید این محصول در داخل کشور به فروش می رود و به هزینه اضافی برای صادرات نیازی نیست

«یودایا سانکار ستی»** مدیرعامل شرکت «مایانک آکوآکالچر»* هند که در 16 سال گذشته به عنوان مشاور یا عضو هیات مدیره با 6 مجتمع پرورش میگوی ایران همکاری کرده و با وضعیت این صنعت در کشور ما آشناست، امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 90 درصد میگوی تولیدی ایران به خارج صادر می شود اما باید به توسعه بازار داخلی مصرف میگو توجه بیشتری شود.
سرانه مصرف آبزیان در ایران در سال 1357 نزدیک به یک کیلوگرم بود و در سال 1392به هشت کیلو و 500 گرم رسید اما هنوز سرانه مصرف آبزیان در کشور ما از نصف میانگین جهانی کمتر است.

در سه دهه گذشته، مصرف سرانه آبزیان در جهان از 10 کیلوگرم به 19 کیلوگرم افزایش یافته و در برخی کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و ژاپن، این میزان نزدیک به 40 کیلوگرم است.
عضو هیات مدیره شرکت ایرانی «فناوری و مدیریت شیلات آسیا» گفت: تقاضای جهانی میگو به صورت فزاینده ای رو به افزایش است. بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت آینده خوبی دارد و ایران نیز می تواند با یک برنامه ریزی علمی و صحیح از کشورهای موفق جهان در این صنعت باشد.
ستی افزود: صنعت پرورش میگو در ایران با چهار تهدید اصلی گونه های غیرمقاوم، بیماری لکه سفید، روش نامناسب پرورش و هزینه بالای تولید روبروست.
مدیرعامل شرکت مایانک آکوآکالچر هند توضیح داد: بیشتر گونه هایی که در صنعت پرورش میگوی ایران استفاده می شود، در برابر بیماری مقاوم نیستند، بنابراین می توان با وارد کردن گونه های مقاوم، به رشد این صنعت کمک شایانی کرد.
ستی بیماری لکه سفید میگو را یک مشکل جدی برای صنعت میگوی ایران عنوان کرد که تاکنون آسیب های زیادی به این صنعت در استان های بوشهر و خوزستان وارد کرده است.
وی عامل ایجاد بیماری لکه سفید را باکتری «باکولوویروس» عنوان کرد.
میگوهای مبتلا به این بیماری اشتهای خود را از دست می دهند و به آهستگی در سطح آب شنا می کنند. دو تا هفت روز پس از نمایان شدن علایم کلینیکی در مزارع پرورشی، مرگ و میر بسیار شدید به میزان 70 تا 100 درصد اتفاق می افتد.
نخستین شیوع این بیماری در سال 1993 میلادی در چین و ژاپن گزارش شد و 80 درصد میگوهای پرورشی این دو کشور را از بین برد.
مدیرعامل شرکت مایانک آکوآکالچر افزود: با افزایش امنیت زیستی در مجتمع ها و استفاده از گونه های مقاوم می توان با این بیماری مقابله کرد و ضایعات را کاهش داد.
به گفته وی، روش های مورد استفاده در مزرعه های پرورش میگو نیز گاهی با استانداردها فاصله دارد. برای نمونه غذای میگو به صورت دستی تهیه می شود و از کیفیت خوبی برخوردار نیست. همچنین هزینه تولید در مزرعه ها بالاست.
این متخصص پرورش میگو گفت: شرکت مایانک آکوآکالچر می تواند در بخش های انتقال فناوری، ارایه خدمات فنی و مشاوره ای و همچنین فروش مواد اولیه استاندارد به توسعه صنعت میگو در ایران کمک کند.
آنگونه که رییس سازمان شیلات ایران ششم خردادماه در همایش بین المللی میگو اعلام کرد تولید بیش از دو میلیون قطعه بچه میگو در سال های گذشته سبب فعال شدن 500 باب مزرعه با حجم تولید 23 هزار تن شده است.
«حسن صالحی» شمار مراکز کنونی تکثیر میگو را 47 واحد و مجموع ظرفیت تولید آنها را بیش از سه میلیارد قطعه اعلام کرد و افزود: اکنون هشت کارخانه تولید خوراک میگو با ظرفیت نزدیک به 190 هزار تن، امکان تولید غذای این محصول را فراهم کرده است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد، پارسال 82هزار و 354 تن انواع آبزیان و محصولات پرورشی به بازارهای هدف صادر شد که 12 هزار و 850 تن مربوط به صادرات میگو بود.
«علی اکبر خدایی» ارزش صادرات میگو در سال 1394 را 56 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میگوی ایران به بیش از 20 کشور جهان صادر می شود که برخی از آنها مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می روند اما به دلیل کیفیت خوب محصول ایرانی، از واردات آن استقبال می کنند.
به گفته خدایی، کویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس دیگر واردکنندگان میگوی ایران هستند.
همچنین در سال 1394 این محصول کشور ما از طریق مکزیک به آمریکا صادر شد و از راه چین نیز به بازارهای کانادا راه یافت.
آمریکا و ژاپن بزرگ ترین مصرف کنندگان پروتئین دریایی به شمار می روند و 75 درصد میگوی تولیدی جهان به این دو کشور صادر می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید