پرورش گونه های وارداتی ماهی خسارت جبران ناپذیری دارد

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
پرورش گونه های وارداتی ماهی خسارت جبران ناپذیری دارد
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه واردات ماهی تیلاپیلا باعث تضعیف صنعت تولید ماهی بومی خلیج فارس شد، عنوان کرد: پرورش کونه های وارداتی ماهی به جای گونه های بومی خلیج فارس تضعیف کننده اقتصاد فرآورده های دریایی و ضربه های جبران ناپذیری دارد
نصیب شناسی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه محصولات و فرآورده های دریایی مهمترین موادغذایی بصورت ارگانیک باقی مانده است، گفت: واردات ماهی تیلاپیلا صنعت تولید ماهی جنوب را تضعیف کرد و باعث شد صنعت تولید ماهی بومی با پایین سطح برسد و بیکاری افزایش یابد

وی یادآور شد: در سالهای رونق قاچاق سوخت در منطقه جنوب کشور بسیاری از صیادان وارد مشاغل کاذب از جمله قاچاق گازوئیل شدند که صنعت دریایی جنوب آسیب دید.

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قاچاق گازوئیل فرصت بسیار خوبی در اختیار شناورهای چینی قرار داد و بستر دریایی خلیج فارس را از ماهیان بومی تخلیه کردند که حدود 400هزار کانتینر ماهی از بندرشهید رجایی بندرعباس خارج شد که بیکاری و فروش شناورهای صیادان از جمله پیامدهای نامناسبی است که باعث شد هم اکنون صیادان به شیوه سنتی امرار معاش کنند.

شناسی تصریح کرد: پرورش کونه های وارداتی ماهی به جای گونه های بومی خلیج فارس راهکار بسیار بد و تضعیف کننده اقتصاد فرآورده های دریایی است که ضربه های جبران ناپذیری دارد.

وی با بیان اینکه تولید بسیار پایین فرآورده های دریایی باعث ورشکستگی اکثر سردخانه های منطقه بندرلنگه شده است، افزود: بسیاری از سردخانه ها برای جبران خسارت تغییر شغل داده و فرآورده های دیگری از جمله بسته بندی میوه و سبزیجات را انجام می دهند همچنین برخی از سردخانه ها پس از تعطیلی و برای امرار معاش، املاک خود را در معرض فروش قرار داده اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با مسئولین شیلات صحبتهایی انجام شد اما متاسفاته نتیجه ای حاصل نشد، گفت: طبق صحبت با تعدادی از افراد کارآفرین بندرشناس پرورش میگو با هدف ماندگاری تولیدات داخلی راه اندازی شده است و در بخش صادرات میگو و از بین بردن نرخ بیکاری موثر بوده است.

شناسی با بیان اینکه میگوی ایران مرغوب و از فرآورده های برتر دنیاست، اظهارکرد: طبق آمارهای ارائه شده قیمت هر پرس غذای میگو درخارج بین 70 الی 80 دلار استکه در بخش صادرات، بازار و سود خوبی دارد لذا تلاش کردیم که سردخانه ها در راستای رفع خسارت های ایجاد شده وارد صادرات فرآورده های دریایی شوند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مسئولین سطح علمی کافی را ندارند و باید جواب قانع کننده ای برای مردم داشته باشند، خاطرنشان کرد: طرح هایی در راستای فرآورده های دریایی ارائه شده است اما چون مسئولین طبق دستورات مقامات بالا عمل می کنند ازاجرای این طرح ها جلوگیری و واردات ماهی را راهکار مناسبی برای جبران تولیدات داخلی می دانند که در واقع تضعیف کننده اقتصاد است

منبع : افکار نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید