اصلاح نژاد ماهیان پرورشی از نیازهای ضروری بخش شیلات کشور است

چهار‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
اصلاح نژاد ماهیان پرورشی از نیازهای ضروری بخش شیلات کشور است

کارشناس موسسه علوم تحقیقات شیلات ایران گفت:تاکنون اصلاح نژاد در ماهی قزل آلا و دیگر ماهیان گرمابی در کشور صورت نگرفته و شیلات کشور نیازمند اصلاح نژاد ماهیان است

علی اصغر سعیدی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی ارتقای سطح بهداشت ،تغذیه و مقابله با بیماری های کپور ماهیان در دزفول افزود:استان خوزستان از نظر گستردگی ماهیان گرمابی همپای استان مازندران است و حلقه های زنجیره های پرورش ماهیان گرمابی را بطور کامل دارد .
وی تولید کپورماهی کشور را 167 هزار تن دانست و گفت:تولید کپورماهی در مقایسه با قزل آلا رشد تصاعدی نداشته و در چهار استان خوزستان،مازندران،گیلان و لرستان تولید می شود

کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اشاره به اینکه ویژگی های کپورماهی باعث شده محدودیت هایی که برای تولید ماهی قزل آلا وجود دارد کپورماهی نداشته باشد گفت:در هر هکتار از مزارع پرورش ماهی بین 3،5 تا چهار هزار تن کپورماهی تولید می شود در حالی که در هر هکتار حدود 200 تن قزل آلا تولید می شود.
سعیدی با اشاره به اینکه کپورماهی در برابر بیماری ها مقاوم تر از ماهی قزل آلاست گفت:از گذشته های دور تاکنون نژاد تعریف شده ای برای ماهیان در کشور معرفی نشده و این به دلیل سختی کار اصلاح نژاد است در حالی که در دیگر کشورها موفق به اصلاح چندین ژن از جمله خوشمزگی گوشت ماهی،مقاومت در برابر بیماری ها و رنگ ماهی قزل آلا شده اند .
وی افزود:در حال حاضر تخم ماهی قزل آلا از خارج وارد می شود که این امر مشکلاتی ایجاد کرده است.
کارشناس موسسه علوم تحقیقات شیلات کشور اظهار کرد:مبارزه با بیماری در استخر پرورش ماهی و درمان آن دشوار است در حالی که پرورش ماهی در استخرهای کوچک و محل های پرورشی دارای قرنطینه مبارزه با بیماری ماهیان آسانتر است.
وی با تاکید بر اینکه درمان ماهی بیمار در استخر بزرگ بسیار دشوار است به پرورش دهندگان ماهی دزفول و شوش پیشنهاد کرد انبار ویژه نگهداری غذای ماهی در منطقه راه اندازی کنند تا برای تامین غذای ماهی دچار مشکل نشوند .
سعیدی گفت:در حال حاضر آزمایش بیماری های کپور ماهی در آزمایشگاه ها ثبت نشده ولی با فعالیت های ترویجی صورت گرفته آزمایش بیماریهای قزل آلا ثبت شده است.
وی به بیماری های کپورماهی اشاره کرد وگفت:دو ویروس در ابتلای کپور ماهی به بیماری موثر است که یکی ویروس بهاره کپور می باشد و ماهی با آب آوردن شکم تلفات می دهد .
وی افزود:این بیماری برای اولین بار در یک کشور اروپایی مشاهده شد که ویروس آن بین دمای 15 تا 30 درجه رشد می کند ولی آماری از تلفات این ویروس در کپورماهی ثبت نشده است.
وی افزود:ویروس دیگر کپورماهی ویروس خون ریزی دهنده ماهی علف خوار می باشد که ماهی علف خوار و کپور سیاه به آن مبتلا می شوند و در دمای 24 تا 30 درجه رشد می کند که باعث خونریزی ماهی و کم خونی وتلفات می شود.
وی افزود:علاوه بر این باکتری های بسیاری در ماهیان گرمابی وجود دارد که مجموعه ای از این عوامل بیماری زا مانند انگل ها به ماهیان آسیب می زنند که با آنتی بیوتیک قابل درمان است.
سعیدی اظهار کرد:از آنجا که زندگی ماهی ها به آبشش آنها وابسته است لذا سلامت کیفیت آب استخر برای ماهیان بسیار مهم است .
وی افزود:بیماری های انگلی در بچه های کپورماهی ایجاد مشکل می کند ولی در کپورماهیان رشد یافته مانند انگل مشکل ساز نیست و ماهیان رشد یافته توانایی مقابله با آنها را دارند.
این کارشناس شیلات گفت:واکسیناسیون ماهیان قزل آلا در مقابله با بیماری ها مقرون به صرفه نیست و اجرای آن مشکل است .
سعیدی بچه ماهی در آلوده در استخر یک هکتاری را امری اشتباه دانست که باعث سرایت بیماری به دیگر ماهیان می شود و گفت:کنترل بیماری در استخرهای کوچک امری ممکن است ولی وقتی در استخر بزرگ رشد یافت امکان کنترل آن دشوار می شود.
در این کارگاه آموزشی پیشگیری از ابتلا به بیماری ماهیان گرمابی به پرورش دهندگان شمال خوزستان ارائه شد.
در شهرستان شوش 145 مزرعه پرورش ماهی گرمابی به وسعت یکهزار و 130هکتار و در شهرستان دزفول 11 مزرعه پرورش ماهی گرمابی به وسعت 347 هکتار وجود دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید