آبگیری 70 درصد از حجم سدهای گلستان

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
آبگیری 70 درصد از حجم سدهای گلستان

معاون بهره برداری و حفاظت شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: بارش های مطلوب سال آبی جاری باعث آبگیری 70درصدی 14 سد بزرگ مخزنی استان و به میزان 207 میلیون مترمکعب شده است

سید محسن حسینی در کمیته هماهنگی توزیع آب سدهای استان اضافه کرد: سدهای استان گلستان ظرفیت ذخیره 300 میلیون متر مکعب آب را دارند.
وی افزود: براساس آخرین آمار و اعداد،شرایط بارشی استان از ابتدای سال آبی خوب بوده است و نسبت به دراز مدت نیز مثبت می باشد.
به گفته وی، افزایش بارش ها هر چند موجب بهبود نسبی آب های سطحی و تغذیه سفره های زیرزمینی شد، ولی خشکسالی هیدرولوژی مرتفع نشده است و رواناب رودخانه ها نسبت به آمار دراز مدت کاهش و در آبخوان های استان هنوز با کسری مخزن مواجه هستیم

حسینی، میزان بارش های سال آبی جاری را 425 میلی متر اعلام کرد که 46 درصد نسبت به سال گذشته و 31درصد نسبت به دراز مدت افزایش نشان می دهد.
وی تصریح کرد: سطح پیشنهادی آب مورد نیاز تابستانه تعاونی های 6 گانه سدهای گلستان و بوستان حدود 6 هزار هکتار است و مدیران عامل تعاونی ها و نمایندگان کشاورزان جهت عقد قرارداد مراجعه نمایند.
جلسه کمیته هماهنگی توزیع آب سدهای گلستان با حضور نمایندگان شرکت آب منطقه ای، تعاون روستایی، شیلات و هواشناسی برگزار و در خصوص چگونگی توزیع آب سدهای استان با توجه به زمان آبیاری محصولات کشاورزی تصمیم گیری شد.
سرپرست دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان نیز گفت: مرمت و بازسازی ایستگاه پمپاژ گلستان و تعمیر کانال اصلی سد بوستان هم اینک در دست اقدام است.
شعبان رسولی بیان کرد: در ارتباط با تامین آب اراضی پایاب سد گلستان، وشمگیر و نیز تعاونی ها و پرورش دهندگان ماهی متناسب با عقد قرارداد و درخواست از سوی شرکت توزیع آب هماهنگی لازم انجام خواهد شد.
سد گلستان در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبدکاووس بر روی گرگانرود احداث شده است و حوضه آبریز این رودخانه به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آبهای سطحی در استان گلستان می باشد.
سد وشمگیر نیز در سال 1349 با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید.
وشمگیر در فاصله 52کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی به نام سنگر سوار روی رودخانه گرگانرود احداث شده است.
سد بوستان نیز بر روی گرگانرود احداث شده است و حجم مخزان آن 42میلیون مترمکعب می باشد.
نماینده هواشناسی گلستان در این جلسه گفت: پیش بینی های سه ماه آتی در ارتباط با نزولات جوی وضعیت نرمالی را نشان می دهد، ولی پیش بینی های دمایی افزایش یک تا یک و نیم درجه را نشان می دهد.
بخشدار مرکزی گنبد، نماینده اداره کل تعاون روستایی، مدیرعامل شرکت توزیع آب گلستان و مدیر امور منابع آب مینودشت و گنبد و گالیکش نیز به بیان دیدگاه ها و گزارش حوزه خود پرداختند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران در سال های اخیر در پی کاهش نزولات جوی با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه شد که بارش های مطلوب سال آبی جاری تا حدودی نگرانی ها در این بخش را کاهش داد.
گلستان یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که حرفه بیشتر آنان بویژه در یکهزار و هشت روستا ،کشاورزی در افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی این منطقه است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید