اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در استان کردستان

یک‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در استان کردستان

مدیرعامل شرکت جهاد نصر استان کردستان گفت: این شرکت در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، پروژه پرورش ماهی در قفس را در استان عملی کرده است

اردشیر معتمدوزیری امروز در سنندج با اشاره به پروژه پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس در سد زیویه کامیاران اظهار داشت: اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، در آب‌های داخلی استان‌های غیرساحلی گامی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

وی افزود: با افزایش روز افزون جمعیت، مسئله تأمین غذا و امنیت غذایی روزبه‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و منابع محدود تأمین غذا در اراضی کشاورزی و مراتع جوابگوی نیاز غدایی نیست و همچنین صید بی‌رویه از اقیانوس‌ها و دریاها و آلوده شدن این منابع آبی موجب شده که صید آبزیان کاهش یابد و نسل بسیاری از گونه‌های ارزشمند در معرض نابودی و انقراض قرار گیرد.

معتمدوزیری بیان داشت: از این رو پرورش ماهی و سایر آبزیان در منابع آبی داخلی و همچنین با استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی رشد قابل توجهی پیدا کرده است و در حال حاضر در کشور ما به پرورش ماهی و سایر آبزیان توجه خاصی شده و هر روز شاهد توسعه این صنعت در کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان افزود: پرورش ماهی نه تنها بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه را فراهم می‌کند، بلکه در ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد و در ضمن اراضی کشاورزی که با آب خروجی از استخرهای پرورش ماهی آبیاری می‌شوند از نظر کمی و کیفی محصولات خوبی به بار می‌آورند.

وی تصریح کرد: جهاد نصر کردستان با رویکرد جدید و استراتژی بلندمدت، فعالیت در بخش شیلات و روش‌های نوین آبزی‌پروری مانند پرورش آبزیان در قفس در دریا و دریاچه را با راهاندازی واحد پرورش ماهی در قفس ماهی قزل‌آلا رنگین کمان سد زیویه کامیاران به ظرفیت 100 تن شروع کرده است.

معتمدوزیری مراحل انجام پروژه را اجرای طرح به صورت آزمایشی، ارائه طرح توجیهی، ارائه نقشه جانمایی، عقد قرارداد یکساله با شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ساخت و نصب قفس‌ها زیر نظارت شیلات استان، ارائه تعهد محضری در خصوص نداشتن ادعا نسبت به آب منطقه‌ای در صورت کمبود آب و اجرای طرح به ظرفیت 100 تن عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان با اشاره به زمان رهاسازی بچه ماهیان در قفس، گفت: در فروردین سال 94 پس از خریداری 5 هزار قطعه ماهی به وزن یک‌هزار و 500 کیلوگرم و میانگین وزنی 300 گرم از مرکز پرورش ماهی شهر سنندج، توسط خودرو مخصوص حمل بچه‌ماهی به محل استقرار قفس‌ها در دریاچه سد زیویه صورت گرفت.

وی افزود: میزان هزینه‌ها در این دوره آزمایشی بیش از 488 میلیون ریال هزینه ثابت، 633 میلیون ریال هزینه جاری و پرسنلی بود و جمعاً 730 میلیون ریال برای مرحله آزمایشی طرح هزینه شد.

معتمدوزیری تصریح کرد: بررسی نتایج دوره آزمایشی نشان داد که در این دوره با پرورش 5 هزار قطعه بچه‌ماهی و رساندن به وزن بازاری یعنی با استفاده از یک پنجم ظرفیت سایت 20 تنی در مدت 70 روز طی بهار سال 94 میزان درآمد حاصله به میزان 70 درصد هزینه‌ها پوشش داده شد.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان با اشاره به اجرای فاز دوم طرح عنوان کرد: در ادامه با توجه به نتایج به دست آمده و ظرفیت آب و شرایط مناسب محیطی و ضریب رشد بالا و بنا به نظر کارشناسان شیلات و مدیران ارشد شیلات کشور و نیز نظر وزیر جهاد کشاورزی که طی بازدیدهای جداگانه از محل سایت صورت گرفت، وی بر گسترش طرح تأکید کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، این شرکت تصمیم گرفت این سایت را به ظرفیت 100 تن برای دوره پرورش آتی یعنی از مهرماه 94 تا خردادماه 95 توسعه دهد.

معتمدوزیری با بیان اینکه طی دو مرحله از اسفند 93 تا آبان 94، 100 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در دریاچه سد زیویه رها شده است، گفت: نوع ماهی‌های رهاسازی شده اغلب کپور معمولی، فیتوفاگ، آمور و کپور سرگنده است.

مدیرعامل شرکت جهاد نصر کردستان با اشاره به هزینه‌های انجام شده در فاز دوم گفت: میزان هزینه‌های ثابت در فاز دوم 2 میلیارد و 380 میلیون و 545 هزار ریال، میزان هزینه‌های جاری 7 میلیارد و 982 میلیون و 500 هزار ریال و میزان هزینه‌های پرسنلی دوره 9 ماهه 850 میلیون ریال بوده است و جمعاً در فاز دوم این طرح 9 میلیارد و 308 میلیون و 609 هزار ریال هزینه شده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید